کاربرد پلی اتیلن در پزشکی چیست؟ پلی اتیلن یا پلی اتن یکی از برترین و پرکاربردترین پلیمر، در میان انواع پلیمر های مصنوعی می باشد. ما در این مقاله از سایت ایران کایسا شما را با کاربرد پلیمر در مهندسی پزشکی و دندان پزشکی، کاربرد پلی استایرن در پزشکی و کاربرد پلی یورتان پزشکی آشنا می کنیم.

از پلیمر پلی اتیلن، در تولید بیشتر پلاستیک های مورد مصرف ما استفاده می شود. بنابراین، این پلیمر به عنوان پر مصرف ترین پلیمر برای ساخت پلاستیک شناخته شده است. از اپلی اتیلن، هر ساله بیش از 80 میلیون تن تولید می شود. به دلیل وجود انواع پلی اتیلن این نوع پلیمر دارای کاربردهای زیادی است.

از گذشته ترکیبات متفاوت سرامیکی و فلزی به منظور ترمیم، جایگزینی و بهبود عملکرد بافت های بدن استفاده می شود. اما در چند دهه اخیر، با گسترش پلیمرها؛ متخصصان این حوزه توجه بیشتری به در استفاده از این مواد در پزشکی داشته اند.

تعریف پلیمر و کاربرد آن در زیست مواد پلیمری:

زیست مواد پلیمری به دو دسته تقسیم می شوند که هر کدام کارکردی متفاوت در بدن دارند و این پلیمر ها بخش عظیمی از صنایع گوناگون، همچون پزشکی را فرا گرفته اند. در ادامه ما به بیان کاربرد پلی اتیلن در پزشکی پرداخته ایم که ابتدا بهتر است با مفهوم زیست مواد پلیمری بیشتر آشنا شوید.

  1. دسته اول زیست سازگار هستند و پایدار؛
  2. دسته دیگر زیست سازگار و زیست تخریب پذیر هستند، یعنی آهسته تجزیه شده و از بین می روند.

زیست مواد ها چه تخریب پذیر باشند و یا پایدار، باید زمانی که به صورت یک قطعه با بافت بدن و محیط زنده تماس پیدا می کنند باید یکسری ویژگی های فیزیکی و یا مکانیکی نیز داشته باشند. از مهم ترین ویژگی هایی که مواد زیست پلیمری دارند عبارتند از:

  • استحکام کششی؛
  • توان خمشی؛
  • تراکم پذیری؛
  • ضربه پذیری؛
  • خستگی؛
  • خزش؛
  • پارگی؛
  • ترک برداری در اثر ضربه؛
  • عوامل دیگری مانند اینکه: سمی یا بیماری زا نباشند، سبب واکنش های ایمنی و خون لختگی نشوند.

6 مورد از شگفت انگیز ترین کاربرد پلی اتیلن در پزشکی:

Poly Ethylene، یکی از پلیمرهای پرکاربرد از انواع پلیمر مصنوعی است. از آن در صنایع گوناگون استفاده می شود، به عنوان مثال از آن در ساخت انواع کیسه های پلاستیکی، بطری های آب، اسباب بازی، لوازم بهداشتی و … استفاده می شود. این نوع پلیمر را پرمصرف ترین پلاستیک در جهان می دانند.

6 مورد از برترین کاربرد پلی اتیلن در پزشکی که نمی دانستید!6 مورد از برترین کاربرد پلی اتیلن در پزشکی:

  1. استحکام کششی بالا؛
  2. مقاوم در برابر سایش؛
  3. ضریب اصطکاک بالا؛
  4. خزش پایین؛
  5. خصوصیات فیزیکی _ مکانیکی عالی؛
  6. انعطاف پذیری بالا.

کاربرد پلی اتیلن در پزشکی، موجب شد که از آن در علوم پزشکی استفاده کنند. همچنین؛ از پلیمر در کاشتنی های ارتوپدی مانند مفاصل ران و زانو استفاده کردند. پلیمر پلی اتیلن، یک جایگزین عالی برای استخوان ها می باشد که از کامپوزیت های پلی اتیلنی و ترکیبات سرامیکی مانند بتاتری کلسیم فسفات یا هیدروکسی آپاتیت برای آن استفاده می کنند. تحقیقات نشان داده است که ذرات پلی اتیلنی جدا شده از کاشتنی موجب افزایش حجم استخوان ها می شود که این مسئله در علوم پزشکی بسیار مهم است.

کاربرد پلی اتیلن گلیکول در پزشکی چیست؟

پلی اتیلن گلیکول یک نوع ترکیب اتر با انواع استفاده های صنعتی و پزشکی است. از این نوع PE به عنوان ملین در درمان یبوست استفاده می شود. در ضمن از آن قبل از عمل جراحی روده و کولونوسکوپی برای پاک کردن روده استفاده می شود. از آن به عنوان حلال در محصولات دارویی تزریقی استفاده می کنند که قطره چشمی آن نیز بسیار پرکاربرد است. در حال حاضر اسپری های ترمیمی و ضد دردی با ترکیب پلی اتیلن گلیکول ساخته شده که بسیار عالی عمل کرده است.

پلیمر چیست و کاربرد آن در پزشکیهمچنین کاربرد پلیمر ها در دارورسانی نیز بسیار بوده است که در مقاله ای دیگر از سایت ایران کایسا به کاربرد پلی اتیلن گلیکول در دارو سازی نیز پرداخته ایم تا بتوانید بیشتر با آن آشنا شوید. پلی اتیلن گلیکول کاربرد های بسیار زیادی در صنایع غذایی، ساخت خمیر دندان و صنایع چوبی دارند که در هر کدام از این موارد پلی اتیلن گلیکول ویژگی های مختص و مخصوص به خود را دارد.

کاربرد پلیمر در دندان پزشکی، به چه کار می آید؟

کاربرد پلی اتیلن در پزشکی، یک نمونه از کاربرد های پلیمر در پزشکی بود. در میان انواع پلیمرها، از پلی متیل متاکریلات به دلیل داشتن شفافیت بالا، سختی سطحی بالا، خواص مکانیکی مناسب و زیست سازگاری مناسب در تولید قطعاعت پزشکی و دندان مصنوعی استفاده می کنند. همچنین از آن در ساخت انواع لنزها، قرنیه مصنوعی و خمیر ساخت مفصل نیز استفاده می کنند.

کاربرد پلیمر در مهندسی پزشکی را بشناسید!

به طور کلی مهندسی پزشکی علمی است که با هدف گرد هم آوردن متخصصان حوزه علوم مهندسی و پزشکی برای برطرف کردن تجهیزات پزشکی به وجود آمده است. مواد استفاده شده در این رشته با نام بیومتریال ها برای درمان، جایگزینی و بازسازی اعضا می باشد. در این میان پلیمرها به دلیل داشتن خواص شیمیایی و فیزیکی و نزدیک بودن به بافت های بدن به طور گسترده استفاده می شود. پیش از این، به کاربرد پلی اتیلن در پزشکی، پرداختیم.

مهم ترین کاربرد پلیمرهای هوشمند در پزشکی:

  • سامانه رهایش دارو؛
  • ساخت تجهیزات قلبی و عروقی؛
  • پوست مصنوعی؛
  • مهندسی غشا؛
  • چسب های جراحی؛
  • رگ های مصنوعی.

کاربرد پلی استایرن در پزشکی چیست؟

در ادامه توضیح درباره کاربرد پلی اتیلن در پزشکی، باید بگوییم که؛ امروزه تجهیزات پلی استایرن در آزمایشگاه ها نیز، بسیار دیده می شود. از این نوع پلیمر، به دلیل داشتن ویژگی های چون سخت بودن، شکننده بودن، داشتن دمای ذوب پایین و شفافیت بالا در ساخت قطعات پزشکی و آزمایشگاهی مورد استفاده قرار می گیرد. لوله های آزمایش، درپوش ها، بطری ها، لوله های نگهداری خون و ظروف نگهداری سرم نمونه ای از کاربردهای این نوع پلیمر است.

تجهیزات پزشکی پلیمری و مواد آنپلی یورتان پزشکی:

پلی یورتان ها،

شاخه ای از مواد شیمیایی می باشند که به دلیل داشتن ویژگی های فوق العاده در تولید انواع قطعات پزشکی استفاده می شود. پلی آرتان ها، در عایق کاری ساختمان به صورت فوم پاششی مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع پلیمر ویژگی هایی را دارا می باشد که در ادامه به سه مورد آن اشاره می کنیم:

  1. شفاف بودن: استریل کردن با اشعه و گاز اکسیداتین
  2. مقاوم در برابر چربی ها: تولید ظروف آزمایشگاهی، پروتزهای جراحی و دستگاه های پمپ خون
  3. استحکام بالا نسبت به سایر الاستومرها: تولید رگ های مصنوعی

کلام آخر:

همانطور که می دانید تجهیزات پزشکی پلیمری و همچنین بیوپلیمر در پزشکی این روز ها بسیار رایج شده است. ما در این مقاله، شما را با کاربرد پلی اتیلن در پزشکی، کاربرد پلی اتیلن گلیکول در پزشکی، کاربرد پیلمر در مهندسی پزشکی، در دندان پزشکی و کاربرد پلی یورتان و پلی استایرن در پزشکی آشنا کرده ایم. شما برای خرید و اطلاع از قیمت مواد پلی اتیلن می توانید به سایت ایران کایسا مراجعه نمایید و بهترین محصولات را از این سایت معتبر خریداری کنید.

سوالات متداول کاربران:

1) کاربرد بیوپلیمر در پزشکی چیست؟

از بیوپلیمر ها، به عنوان مواد زیست سازگار، در بسته بندی مواد غذایی، لوازم آرایشی و بهداشتی و پزشکی استفاده می شود.

2) کاربرد پلیمر در داروسازی چیست؟

پلیمر در سیستم های دارو رسانی، کنترل سرعت آزاد سازی دارو در بدن ، طراحی سیستم های غشایی مخزنی و … کاربرد دارد که زمان تاخیر یا تسریع رساندن دارو به بدن را معین می نماید.