کاربرد پلی اتیلن ترفتالات در صنایع مختلف بسیار رایج است. متداول‌ترین رزین پلیمری ترموپلاستیک از خانواده پلی استر است و در الیاف لباس، ظروف مایعات و مواد غذایی، ترموفرمینگ برای تولید و در ترکیب با الیاف شیشه برای رزین‌های مهندسی استفاده می‌شود. پلیمر pet از نوع شفاف و نیمه پلاستیکی یا همان نیمه کریستالی است. در این مطلب از سایت ایران کایسا شما را با فرایند تولید، ساختار، معایب، قیمت، سنتز و کاربرد پلی اتیلن ترفتالات در ایران آشنا می‌کنیم. پس با ما همراه باشید.

Pet چیست؟

Polyethylene terephthalate یک رزین پلی استر ترموپلاستیک است. ساختار پلی اتیلن ترفتالات با فرمول شیمیایی (C10H804) نمایش داده می‌شود. این نوع رزین‌ها را می‌توان براساس ویسکوزیته تقسیم‌بندی کرد. پت ویسکوزیته پایین دارای ویسکوزیته کمتر از 0.75 است که از مشخصات آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مقاومت بالا در برابر آب
  • استحکام بالا در برابر اجسام با وزن بالا
  • مقاومت بالا در برابر شکستگی
  • داشتن قابلیت بازیافت
  • مقرون به صرفه و اقتصادی بودن

فرایند تولید پلی اتیلن ترفتالات (pet) در ایران

به طور کلی تولید پت به یکی از دو روش زیر انجام می‌شود:

  1. از اتیلن گلیکول و دی متیل ترفتالات
  2. از ترفتالیک اسید (TPA)

در هر دو روش و فرایند ابتدا مونومر واسطه بیس، هیدروکسی اتیل ترفتالات و متانول یا آب تولید می‌شود. سپس مونومر BHET تحت فشار کم و در حضور کاتالیست و حرارت، پلیمریزه می‌شود تا PET تشکیل شود.

فرایند تولید پلی اتیلن ترفتالات

کاربرد پلی اتیلن ترفتالات

به طور کلی رزین‌های ویسکوزیته پایین که در بعضی از موارد به عنوان پت استیپل شناخته می‌شوند، در تولید محصولات متفاوت مانند الیاف پارچه، بطری‌ها و فیلم‌های عکاسی استفاده می‌شوند. رزین‌های ویسکوزیته بالا که در بعضی از موارد با نام صنعتی و یا دنیر شناخته می‌شوند، در تولید کمربند ایمنی، طناب و … نیز استفاده می‌شود. همچنین به طور گسترده از آن‌ها در تولید الیاف سنتزی و مصنوعی نیز استفاده شده و بزرگ‌ترین قسمت بخش الیاف مصنوعی را به وجود می‌آورند. در ادامه شما را با تعدادی از مهم‌ترین کاربردهای پلی اتیلن ترفتالات (pet) آشنا می‌کنیم.

صنایع بسته بندی

از این ماده در قسمت بسته‌بندی به صورت جعبه یا بطری استفاده می‌شود که البته استفاده اصلی آن در تولید بطری می‌باشد. در سال 2010 حدود 70 درصد از کل بطری‌های آب و نوشیدنی‌های شیرین از این محصول تولید می‌شد. بطری‌های پلی اتیلن برای نگهداری طیف وسیعی از نوشیدنی‌ها و غذاها مانند شربت، الکل، دهان‌شویه، کره بادام زمینی و ترشی‌ها استفاده می‌شود. همچنین این ماده در نگهداری لوازم آرایشی و بهداشتی، محصولات دارویی و خانگی کاربرد دارد. از دیگر کاربردهای pet در این زمینه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. تولید رزین‌های قالب گیری
  2. تولید فیلم‌های اشعه ایکس و فیلم‌های عکاسی
  3. نوار مغناطیسی
  4. عایق الکتریکی
  5. ورقه‌های چاپ
  6. بسته‌بندی مواد غذایی

تولید بطری‌های پلی اتیلن ترفتالات

برای ساخت این نوع بطری‌ها دو مرحله طی می‌شود؛ ابتدا گرانول‌ها در بالاتر از 280 درجه سانتی‌گراد ذوب شده و به پریفرم تبدیل می‌شود که برای حمل و نقل کوچک و بسیار آسان است. کمی بعد از گذشت فرایند پر کردن، پریفرم‌ها تا 120 درجه سانتی‌گراد گرم شده و به صورت نهایی بطری تولید می‌شوند. در ضمن این مراحل به صورت تک مرحله‌ای نیز انجام می‌شود که در آن پت به صورت مستقیم از مرحله تزریق به مرحله دمیدن فرستاده می‌شود. بعد از سرد کردن، این بطری‌ها با نوشیدنی پر می‌شوند.

به دلیل استفاده از فرایند قالب گیری بادی کششی، پلی اتیلن ترفتالات به صورت نسبی کریستالیزه شده و این امر موجب کاهش شفافیت، بهبود پایداری بطری و افزایش مقاومت آن در برابر اکسیژن و کربن دی اکسید می‌شود.

کاربردهای پلی اتیلن ترفتالات (pet)

صنایع نساجی

الیاف‌های پلی استر محکم و منعطف هستند و در مقایسه با کتان، چین و چروک و آب رفتگی کمتری دارد. پلی اتیلن ترفتالات بدون کریستال بسیار شفاف است؛ در حالی که نوع تمام کریستالی آن کاملا مات بوده و برای استفاده در ظروف مایکروویو و سینی استفاده می‌شود. همچنین به دلیل داشتن فوایدی ضد الکتریسیته، از این ماده در صنایعی چون برق و الکترونیک به عنوان عایق استفاده می‌شود.

استفاده در چاپ سه بعدی

با توجه به این که این ماده یک نوع پلیمر قوی و انعطاف پذیر است، برای چاب سه بعدی بسیار مناسب است. از مواد دیگری مانند ABS نیز برای چاپ سه بعدی استفاده می‌شود، اما مزیتی که PET نسبت به آن دارد، این است که بوی کمتری دارد.

تفاوت پت و پلی اتیلن

پلی اتیلن کاملا شفاف نبوده و رنگ آن به صورت رنگ شیری، سفید یا مومی رنگ است و با دست نرم شده و لغزندگی دارد. PE دارای چگالی کم، نرم و شفاف است. در مقابل PET شفافیت بالاتری نسبت به پلی اتیلن دارد و استحکام و قدرت آن بهتر از پلی استایرن و پلی وینیل کلراید است؛ در ضمن شکستن آن آسان نیست.

قیمت پلی اتیلن ترفتالات (pet)

با توجه به این که پلی اتیلن ترفتالات از نوع کریستال با شکل ظاهری شفاف، بی خطر و سبک است در صنایع مختلف استفاده می شود. در این مطلب در مورد فرایند تولید، ساختار، سنتز، قیمت و معایب و کاربرد پلی اتیلن ترفتالات صحبت کردیم. اکنون می‌توانید برای خرید و اطلاع از قیمت PET با کارشناسان ما در سایت ایران کایسا تماس بگیرید و مواد پلی اتیلن ترفتالات موردنیاز خود را با بهترین قیمت و بالاترین کیفیت موجود در بازار خریداری کنید.