کاربرد سود مایع در صنایع گوناگون بسیار مشهود است. خیلی از افراد سود مایع را با نام‌های کاستیک سودا مایع (caustic soda liquid)، هیدروکسید سدیم، مایع سوزآور، سودای قلیایی و هیدرات سدیم می‌شناسند. سود مایع از لحاظ ظاهری نیز مانند مایعی به رنگ روشن و بدون بو می‌باشد و از واکنش سدیم هیدروکسید با آب می‌توان به قابلیت حل شدن آسان آن در آب اشاره کرد.

کاستیک سودا مایع جزو بازهای قوی بوده که از لحاظ شیمیایی یکی از نمک‌های سدیمی می‌باشد. با توجه به این که این ماده دی اکسید هوا را خیلی سریع جذب می‌کند، در هنگام واکنش این مواد، امکان بروز تغییرات شیمیایی شدیدی وجود دارد و شوک شدید یا گرما موجب انفجار می‌شود. در این مطلب از سایت ایران کایسا شما را با کاربردهای سود مایع در صنعت، شرایط نگهداری سود مایع و قیمت کاستیک سودا مایع آشنا می‌کنیم. پس با ما تا انتهای این مقاله همراه شوید.

کاربرد سود مایع چیست؟

به طور کلی محلول کاستیک سود مایع یک باز قوی بوده که در متانول، اتانول و گلیسیرین به نسبت مساوی حل می‌شود. با توجه به مشخصات و ویژگی‌های خاص این ماده، از آن در صنایع با اهداف گوناگون و به دلیل یکی از خصوصیات آن استفاده می‌کنند. به عنوان نمونه در صنایع فلزی به دلیل پایین بودن قیمت کاستیک سودا مایع و در صنایع پتروشیمی به دلیل کاهش PH گل حفاری از سود مایع استفاده می‌کنند. در ادامه شما را با کاربرد سود مایع در صنعت آشنا می‌کنیم.

صنعت کاغذسازی

به طور کلی حدود 20 درصد از کل سود مایع تولید شده در جهان را کاغذسازی استفاده می‌کند. در فرایند تولید خمیر کاغذ به عنوان یک ماده کلیدی در جداسازی لیگنین از الیاف سلولزی در مرحله فرآیند کرافت استفاده می‌شود. در ضمن caustic soda liquid موجب رنگ‌بری خمیر کاغذ قهوه‌ای می‌شود.

صنعت آلومیینوم سازی و دیگر فلزات

از سودای قلیایی برای تصفیه سنگ معدنی آلومینیوم با نام بوکسیت و تولید فلز خالص آلومینیوم از طریق فرایند الکترولیت استفاده می‌شود. حالت شدید قلیایی این ماده، موجب عدم حلالیت ناخالصی‌هایی مانند اکسید آهن می‌شود. در ضمن فلزات آمفوتر مانند روی و قلع در محلول غلیظ سود مایع انحلال‌پذیر بوده و در نتیجه زینکات سدیم به وجود می‌آید.

کاربرد سود مایع در صابون سازی

سود مایع در صابون سازی

سود سوزآور به صورت سنتی برای تولید صابون استفاده می‌شود. در قرن 19 میلادی برای اولین بار تولید صابون جامد به جای صابون مایع به وجود آمد؛ زیرا نگهداری از صابون جامد آسان‌تر بود. به دلیل این که این ماده توانایی تجزیه بافت چربی را دارد، از آن در تولید صابون استفاده می‌کنند.

سدیم هیدروکسید در تولید سوخت بیولوژیک

سود مایع صادراتی در تولید متانول و تری گلیسیرید به عنوان یک کاتالیزور با هدف تولید سوخت‌های غیرنفتی عمل می‌کند. در ضمن این ماده بیش از هیدروکسید پتاسیم در تولید متانول کاربرد دارد و دلیل آن هم قیمت ارزان و حجم کم آن است.

کاربرد سود مایع در صنایع غذایی

کاستیک سودا برای تولید مواد خوراکی با هدف پوست کنی شیمیایی میوه و شستشوی سبزیجات کاربرد دارد. در صنعت مواد غذایی از این محلول در مصارف زیر استفاده می‌شود:

  • تولید شکلات
  • تولید کاکائو
  • تولید کارامل
  • تلخی‌گیری زیتون
  • تولید نوشابه‌های غیرالکلی
  • تولید بستنی

هیدروکسید سدیم در تصفیه آب

برای میکروب زدایی آب آشامیدنی و افزایش PH آب‌های اسیدی از این محلول استفاده می‌شود. کاهش اسیدیته آب، موجب کاهش خاصیت خورندگی شده و فلزات موجود در آب مانند قلع، مس و دیگر فلزات سمی می‌شود.

کاربرد سود مایع به عنوان شوینده

سدیم هیدروکسید به عنوان یک شوینده صنعتی ارزان و قوی معرفی می‌شود. با این هدف، مقداری از محلول کاستیک را با آب ترکیب کرده و حرارت می‌دهند. سپس از آن برای شستشوی مخازن، نگهداری مواد گوناگون، پاک سازی روغن‌ها، گریس، چربی و پروتئین‌ها، رسوب زدایی لوله‌ها و … از این ماده استفاده می‌کنند. در ضمن برای چربی‌زدایی وسایل فولادی، شیشه‌ای و اجاق گاز و برای پاک کردن وسایل مختلف در مصارف خانگی و صنعتی کاربرد دارد.

تولید بتن ترکیبی

از سود مایع کاستیک برای یک دست سازی سیمان، جلوگیری از دو فاز شدن شن و سیمان، کاهش میزان آب مصرفی و افزایش کارایی سیمان استفاده می‌کنند.

کاربرد هیدروکسید سدیم در صنایع دارویی

برای تولید انواع داروها مانند کاهنده‌های کلسترول خون و آسپرین که از لختگی خون جلوگیری کرده و موجب پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شود، از هیدروکسید سدیم استفاده می‌شود.

کاربردهای سود مایع در صنعت

شرایط نگهداری سود مایع

سود مایع صادراتی، یک مایع پایدار است؛ اما عمر انبارداری آن به شرایط نگهداری آن بستگی دارد. اگر این ماده در ارتباط با هوا قرار گیرد، در کیفیت محصول در گذر زمان شاهد تغییرات خواهیم بود. دلیل این امر این است که سود مایع، دی اکسید کربن را از هوای اطراف جذب کرده و به شکل ذرات سدیم کربنات جامد شکل می‌گیرد.

در ضمن در صورتی که این محلول در مخزن‌های فولادی پوشش‌دار که نوع پوشش آن‌ها آسیب دیده است نگهداری شود، جذب آهن توسط این ماده صورت می‌گیرد. در این صورت، فرآیند حداقل سازی تماس آن با هوا و کاهش میزان تماس مستقیم با فلزاتی که دارای آهن است، عمر نگهداری محلول هیدرات سدیم را افزایش می‌دهد.

خرید و قیمت کاستیک سودا مایع

به طور کلی سودای قلیایی یکی از پرمصرف‌ترین مواد شیمیایی در دنیا است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که تولید هیدروکسید سدیم در سال 2013 حدود 80 تن بوده و چین یکی از بزرگ‌ترین تولید کننده‌ها و مصرف کننده‌های محلول کاستیک در سراسر دنیا است. حالا که در این مطلب با کاربرد سود مایع در صنعت آشنا شدید، برای اطلاع از قیمت و خرید سود مایع می‌توانید با کارشناسان ما در مجموعه ایران کایسا تماس بگیرید.