پلی فتال امید ppa چیست و چه کاربردی دارد : به طور کلی پلی فتال آمید PPA زیر مجموعه ای از ترموپلاستیک رزین های مصنوعی در پلی آمید است که دارای مقاومت حرارتی بالا و نیمه آروماتیک است. از کاربردهای آن می توان به استفاده از آن در محیط های شیمیایی و مصرف های با درجه حرارت بالا اشاره کرد. در ادامه از این مثاله از سایت ایران کایسا شما را با این نوع پلی آمید بیشتر آشنا می کنیم.

پلی فتال آمید ppa چیست؟

به طور کلی تمامی پلی آمیدها یا نایلون جز خانواده پلیمرهای مصنوعی است؛ دلیل نام گذاری آن به این علت است که این پلیمر از اتصال واحدهای تکرار شونده پپتامید تولید شده است. از نایلون ها برای اولین اولین بار برای تولید رشته های مسواک استفاده می کنند. رفته رفته از آن برای تولید قطعات پلاستیکی استفاده کردند. از جمله ویژگی های پلی آمیدها می توان به مقاومت حرارتی، مقاومت الکتریکی بالا، ساختار بلورین و مقاومت خوب شیمیایی اشاره کرد. به طور کلی پلی آمیدها را می توان در این گروه ها تقسیم بندی کرد:

  1. پلی آمید 6
  2. پلی آمید 11
  3. پلی آمید 12
  4. پلی آمید 46
  5. پلی فتال آمید

در این میان PPA به دلیل جذب رطوبت بالا در این نوع پلی آمید پایین بوده و از این رو در محیط های شیمیایی از آن استفاده می کنند. در ضمن این ماده دارای دارای مقاومت بالایی در برابر خزش است و همچنین دارای ساختار آروماتیکی می باشد.

ویژگی های پلی فتال آمید ppa

به طور کلی محصولاتی که با این نوع PA ساخته می شود دارای ویژگی های زیر است:

  • ثبات ابعادی بهبود یافته
  • برآورده نمودن خواص مکانیکی بهتر در دمای بالا
  • مقاومت بهتر نسبت به حلال ها و هیدرولیز

پلی فتال آمید چه کاربردی دارد؟

این نوع پلیمر در مقایسه با PA46 دارای مزیت صرفه اقتصادی است و به دلیل داشتن ویژگی ها گفته شده در بیشتر زمینه ها از آن استفاده می کنند.کاربردهای آن شامل موارد زیر است:

  • صنایع خودروسازی
  • تولید قطعات محفظه موتور
  • تولید روکش تزئینی روی سیلندر
  • استفاده آلترناتیو فلزات در صورت تقویت الیاف شیشه
  • تولید شیرهای حرارتی
  • تولید ژاکت آب موتور

پلی فتال آمید ppa جز کدام دسته از پلیمرهاست؟

در یک تقسیم بندی کلی پلی آمیدها از نظر ساختار مولکولی به دو دسته آلفاتیک و آروماتیک است. در ادامه هر کدام از آن ها را توضیح داده و pa مربوط به آن را نیز مشخص کرده ایم.

آلفاتیک

این نوع به دلیل فازهای بلوری، آمورف و نیم کریستالی با نام نایلون شناخته می شود. همچنین در ساختار خود دارای پیوند تکراری آمید هستند. پلی آمیدهای 12،11، 6، 6 و 6 جز این دسته می باشند.

آروماتیک

این نوع شامل حلقه بنزنی در بین گروه های آمیدی می باشد که از معروف ترین نوع آن می توان به پلی فنیل ترفتالات اشاره کرد. آرامیدها جز الیاف مصنوعی بوده که مواد تشکیل دهنده آن الیاف پلی آمیدهای مصنوعی با زنجیره های طویل است. این پلیمر به دلیل خواص مکانیکی و مقاومت پارگی بالا در تولید جلیقه های ضد گلوله، کابل فیبر نوری، سیم تله کابین، کلاه ایمنی آتش نشان ها و … استفاده می شود. پلی فتال آمید ppa جز این دسته از پیلمرها می باشد.

در این مطلب شما را با پلی فتال امید ppa چیست و چه کاربردی دارد، اشنا کردیم. شما برای خرید و اطلاع از قیمت انواع پلی آمیدها مانند پلی فتال امید PPA می توانید به سایت ایران کایسا مراجعه کنید.