پلی آمید ضربه پذیر نوعی از پلاستیک های مهندسی است که دارای ویژگی های منحصر به فرد از نظر چغرمگی و استحکام است. اضافه کردن الیاف شیشه به پلی آمید موجب افزایش مقاومت و استحکام سایشی و حرارتی می‌شود. پلی آمیدها به طور کلی با دو روش پلیمریزاسیون تراکمی یک دی آمین و یک اسید دو عاملی و همچنین به صورت پلیمریزاسیون آمینو اسید تولید می‌شود. در ادامه این مطلب از سایت کسری پلیمر شما را با انواع پلی آمید آشنا می‌کنیم و در انتها به بررسی تفاوت پلی آمید 6 و 66 می‌پردازیم و پلی امید ضربه پذیر را مشخص می‌کنیم.

انواع پلی آمید

این ماده در انواع دسته بندی‌ها دارای تقسیم بندی های گوناگون است که در این بخش از مقاله کسری پلیمر برایتان توضیح میدهیم. پلی آمید ضربه پذیر در یک حالت به دو نوع طبیعی مانند پروتئین ها (ابریشم و پشم) و مصنوعی مانند: نایلون، آرامیدها و پلی سدیم وجود دارد. بهتر است بدانید که به پلی امید‌ ها Nylon گفته میشود. در تقسیم بندی دیگر پلی آمیدها از نظر ساختار مولکولی به دو دسته آروماتیک و آلفاتیک است. در ادامه این بخش برایتان در مورد انواع آلفاتیک و آروماتیک پلی آمید ضربه پذیر میگوییم و اطلاعاتی ارزشمند در اختیارتان خواهیم گذاشت.

انواع پلی آمید و کاربرد آن

آلفاتیک

در نوع آلفاتیک پلی امید ضربه پذیر به دلیل فازهای بلوری و آمورف، نیم کریستالی بوده و با نام تجاری نایلون (Nylon ( شناخته شده است. این نوع در ساختار پلیمری خود دارای پیوند تکراری آمید می‌باشند. به صورت کلی پلی آمید 12، 11، 66 و 6 جز این دسته می‌باشند.

آروماتیک

این نوع از پلی امید ضربه پذیر دارای حلقه بنزنی در بین گروه های آمیدی می‌باشد به عنوان مثال پلی فنیل ترفتالات جز آن می‌باشد. به طور کلی آرامیدها، الیاف مصنوعی بوده که مواد تشکیل دهنده آن پلی آمیدهای مصنوعی با زنجیره طویل می‌باشد. از کاربرد پلی آمید در این نوع استفاده از آن در موارد زیر است:

  • سیم تله کابین
  • جلیقه ضدگلوله
  • کلاه ایمنی آتش نشان
  • کابل فیبر نوری
  • محفظه موتور جت

پلی آمید ضربه پذیر PA6 و PA66

پلی آمید 6 و پلی آمید 66 (PA6/PA66) از انواع پرمصرف ترین پلی آمید‌ها هستند و با وجود تشابه خواصی که دارند. با یکدیگر تفاوت هایی نیز دارند. این دو نوع پلی امید ضربه پذیر با وجود داشتن چگالی و دانسیته (Density) مشابه دارای مقاومت حرارتی و نقطه ذوب متفاوتی می‌باشند. بطور مثال برای پلی آمید 66 نقطه ذوبی 40 درجه سانتیگراد بالاتر از نوع پلی آمید 6 وجود دارد. همچنین مقاومت حرارتی پلی آمید 6 نسبت به نوع PA66 نسبتا کمتر می‌باشد.

به دلیل این ویژگی‌ها و خواص حرارتی این دو نوع پلی آمید ضربه پذیر از پلی آمید 66 زمانی استفاده می‌گردد که محدوده دمایی یا پایداری که از نوع پلی آمید 6 بدست می‌آید پاسخگوی کاربرد ما نباشد. در ادامه این مقاله در سایت کسری پلیمر در مورد پلی آمید ضربه پذیر به تفاوت پلی آمید 6 و 66 در بخش بعدی مقاله پرداخته ایم که میتوانید مطالعه فرمایید.

تفاوت پلی آمید 6 و 66

تفاوت پلی آمید 6 و 66

به طور کلی نایلون یکی از پرکاربردترین ترموپلاستیک های مهندسی می‌باشد که در مقایسه با دیگر پلیمرهای تجاری دارای ویژگی های خاص می‌باشد. در بین پلی امیدهای آلیفاتیک، یکی از پرمصرف ترین آن‌ها پلی آمید 66 و 6 می‌باشد. این دو دارای خواص مشابهی می‌باشند. از جمله خواص پلی امید ضربه پذیر شامل موارد زیر است:

  • توازنی میان ضربه پذیری و استحکام
  • دمای کاربردی بالا که با توجه به گرید تا 250 درجه سانتی گراد نیز می‌رسد.
  • دارای استحکام بالای مکانیکی در گریدهای تقویت شده با الیاف شیشه
  • دارای خواص الکتریکی و شعله پذیری مناسب

چگالی(دانسیته):

  • پلي آميد 6: 1.12 تا 1.15 g/cm3
  • پلي آميد 6.6: 1.13 تا 1.60 g/cm3

مقایسه مشخصات پلی آمید 6 و پلی آمید 66

مقایسه مشخصات پلی آمید 6 و پلی آمید 66

  • PA 6: دارای ضربه پذیری بالا
  • PA6: دارای سهولت در فرایند processing window به نسبت پلی آمید ضربه پذیر 6 می‌باشد.
  • PA6: در گریدهای تقویت شده با الیاف شیشه سطح یکنواخت تر و ظاهر مناسب تری است.
  • PA 66: دارای استحکام بالا در دمای 180 درجه سانتی گراد
  • PA66: در حدود 50 درجه سانتی گراد دمای ذوب بالاتری دارد.
  • PA66: دارای چگالی بالاتری نسبت به نوع پلی امید ضربه پذیر 6 می‌باشد.
ویژگی‌ها پلی آمید 6 پلی آمید 66
چگالی ۱٫۱۲ تا ۱٫۱۵ g/cm3 ۱٫۱۳ تا ۱٫۶۰ g/cm3
دمای ذوب ۲۱۵ درجه سانتی گراد  ۲۷۰درجه سانتی گراد
دمای انتقال شیشه  ۴۰ درجه سانتی گراد ۵۰ درجه سانتی گراد
حلال  اسید فرمیک یا همان جوهر مورچه  اسید فرمیک یا همان جوهر مورچه

خرید و قیمت پلی آمید ضربه پذیر

همانطور که در این مطلب انواع پلی آمید 11، 12، 6 و 66 گفته شد. در این میان PA66 دارای دانسیته، نقطه ذوب، استحکام کششی، مقاومت حرارتی و سختی بالاتری نسبت به دو نایلون دیگر می باشد. در این میان نایلون 6 دارای مقاومت ضربه پذیری و چقرمگی بالاتری نسبت به بقیه انواع است. از این رو به این نوع پلی آمید ضربه پذیر می گویند. شما برای تهیه انواع PA ها می‌توانید به سایت کسری پلیمر مراجعه کنید.

 

پرسش متداول

1- دانسیته پلی آمید 6 بالاتر است یا پلی آمید 66؟

چگالی پلی آمید 66 مقداری از پلی آمید نوع PA6 بالاتر است. اما مشابه یکدیگر هستند.

2- دمای ذوب و مقاومت حرارتی PA6 بهتر است یا PA66

دمای ذوب پلی آمید 66 بالاتر است و مقاومت حرارتی بهتری دارد.