قیمت پلی متیل متاکریلات (Pmma قیمت) تحت تاثیر عواملی همچون: نرخ ارز، میزان عرضه و تقاضا، نرخ مواد اولیه و … است. به طور کلی مواد پلاستیکPMMA یا پلی متیل متاکریلات از پلاستیک های پرکاربرد در صنایع پلیمر می شود. Poly methyl methacrylate جز سخت ترین و مقاوم ترین پلیمرها با شفافیت بالاتر از شیشه و دارای سطحی براق و مقاوم در برابر عوامل جوی است. ورق پلی متیل متاکریلات دارای مقاومت بالای در برابر نور و پرتو خورشید است. این ورق به عنوان یک جایگزین فوق العاده سبک وزن و مقاوم در برابر شکست شیشه ای است.

امروزه کاربرد پلی متیل کربلات در پزشکی بسیار زبان زد است. مواد پلاستیک pmma با نام های آکریلیک، اکریلیک شیشه ای، پلی اتیلن و با اسامی تجاریLucite، Plexiglas ، Acrylite،Perspex،Crylux شناخته می شود. این ماده همچنین به عنوان یک جایگزین عالی برای پلی کربنات است. پلی متیل کریلات به دلیل پردازش و دست کاری راحت، هزینه پایین و خواص متوسط، پلیمری عالی برای صنایع است. همچنین این ماده به صورت پودر، ورق و چسب پلی متیل کریلات در بازار موجود است. در ادامه از سایت ایران کایسا شما را با این ماده صنعتی پرکاربرد و مقاوم بیشتر آشنا می کنیم.

مواد پلاستیک pmma چیست؟

پلی متیل متاکریلات یا PMMA بیشتر به عنوان اکریلیک شناخته می شود. این یک ترموپلاستیک شفاف و سفت و سخت است که از مونومر متیل متاکریلات تولید می شود. PMMA مقاومت بالایی در برابر نور UV و هوا نشان می دهد. به دلیل شفافیت، پلی متیل متاکریلات در شیشه اتومبیل، صفحه نمایش گوشی های هوشمند تا آکواریوم استفاده می شود. این ماده یک پلاستیک سخت است، شکل دادن به آن آسان بوده و یک جایگزین عالی برای شیشه های ارزان قیمت و کم ارتجاعی است. زمانی که خواص مورد نظر استحکام کششی، مقاومت خمشی و شفافیت باشد، با توجه به مناسب بودن قیمت پلی متیل متاکریلات، جایگزینی مقرون به صرفه برای پلی کربنات است.

پلی متیل متاکریلات به نقل از ویکی پدیا:

پلی (متیل متاکریلات) (به انگلیسی: Poly(methyl methacrylate)) با فرمول شیمیایی (کربن۵اکسیژن۲هیدروژن۸)n یک ترکیب شیمیایی است، که به عنوان پلیمر واسط در طرح نگار الکترونی به کار می‌رود. این ماده یکی از سخت‌ترین ومحکم‌ترین پلیمرها باشفافیتی بالاتر از شیشه و سطحی صیقلی وبراق ومقاوم در برابر عوامل جوی است.

مواد پلاستیک Pmma را بهتر بشناسید

روش تهیه پلی متیل کریلات:

قبل از آشنایی با قیمت پلی متیل متاکریلات، در مورد روش تولید این محصول توضیح می دهیم. مواد پلاستیکPMMA یا Poly methyl methacrylate از طریق فرایند دو مرحله ای به وجود می آید. در این فرایند دو مرحله ای استون و هیدروژن سیانید با یکدیگر واکنش می دهند تا از این طریق استون سیانوهیدرین به وجود آید. بعد این ترکیب با اسید سولفوریک و متانول حرارت داده می شود تا منومر (MMA) به وجود آید.

فرمول مواد پلاستیک PMMA
فرمول مواد پلاستیک PMMA

منومرهای اکریلیک با فرایند پلیمریزاسیون رادیکال آزاد که از طریق آغازگرهای پروکسیدی اغار می شود، پلیمریزه شده و در نهایت موجب ایجاد PMMA و آکریلیک می شود. لازم به ذکر است که آغازگر منومری فعال در دماهای بالاتر باعث پیشرفت واکنشی می شود، که فوق العاده گرم و شدید است. از این رو باید گرمای آزاد شده از طریقی از سیستم خارج شود و مهار شود.

سنتز پلی متیل متاکریلات:

مواد پلاستیک PMMA از طریق پلیمریزاسیون امولیسون، پلیمریزاسیون محلول و پلیمریزاسیون فله به وجود می آید. از ابتدای رادیکال استفاده می شود ولی پلیمریسیون آنیونی آکریلیک نیز می تواند انجام گیرد. برای تولید 1 کیلوگرم متیل کریلات نیاز به 2 کیلوگرم نفت است. این نوع پلی اتیلن از طریق پلیمریزاسیون رادیکال آتاکتیک و غیر قابل نفوذ است.

مزایا و معایب مواد پلاستیک Pmma

مزایا و معایب مواد پلاستیک pmma چیست؟

PMMA معایب مواد پلاستیک  PMMA مزایا مواد پلاستیک 
عدم وجود نوع انعطاف پذیر شفافیت بسیار بالا و حتی بیشتر از شیشه
رطوبت به عنوان یک ماده نفوذ پذیر در قطعات قالب گیری شده این ماده است سختی سطحی بالا
قابل احتراق و اشتعال بودن استحکام ضربه ای بالا و انعطاف ناپذیر
قابل تخریب از طریق استرها ، کلروکربین ها و هیدروکربن های آروماتیک و فرئون مقاومت بالا در برابر شرایط جوی
مقاومت در برابر نور خورشید و پرتوها
مقاومت در برابر هوازدگی و شرایط آب و هوایی مختلف

متیل کریلات یک نوع ماده سخت، سبک و قوی است و دارای قدرت ضربه بالاتر از شیشه و پلی استایرن است. لازم به ذکر است که این ماده دارای قدرت ضربه پایین تر از پلی کربنات و بعضی از پلیمرهای مهندسی می باشد. پلی متیل کریلات دارای مزایا و معایب خاص خود است که در ادامه در مورد آن ها توضیح داده ایم.

مزایای متیل کریلات:

  • دارای سختی سطح بالا
  • دارای شفافیت نوری بالا
  • دارای استحکام ضربه ای بالا و انعطاف ناپذیری
  • دارای مقاومت بالا در برابر شرایط جوی
  • مقاومت در برابر هوازدگی و شرایط آب و هوای گوناگون
  • مناسب بودن قیمت پلی متیل متاکریلات
  • مقاومت در برابر نور و پرتو خورشید
  • کاهش حجم و پایداری ابعادی بسیار پایین و انقباض درون قالبی کم مواد پلاستیک pmma.

معایب اکریلیک یا پلی متیل کریلات:

  1. نوع انعطاف پذیر مواد پلاستیکPMMA آن در دسترس نیست.
  2. رطوبت به عنوان یک ماده نفوذپذیر در قطعات قالب گیری شده این ماده است.
  3. قابل احتراق و اشتعال بودن آن
  4. از طریق استرها، کلروکربن ها، فرئون و هیدروکربن های آروماتیک به آسانی تخریب می شود.

کاربردهای مواد پلاستیک PMMA

کاربردهای مواد پلاستیک pmma:

آکریلیک ها از پلیمر و کوپلیمر به وجود می آید که منومرهای آن ازاستراکریلات و متا کریلات است. این ماده با توجه به مزایای فوق العاده ای مانند مناسب بودن قیمت پلی متیل متاکریلات و درصد مقاومت بالای خود در صنایع گوناگونی مورد استفاده قرار می گیرد که در ادامه در مورد آن ها توضیح داده ایم. همچنین مواد پلاستیک pmma در کاربرد های خاصی مانند تصویر بالا برای محافظت از مکان هایی که نیاز به محافظت یا جداسازی دارند به عنوان پارتیشن شفاف نیز مورد استفاده قرار می گیرند.

  • تولید لوازم خانگی: برای ساخت وسایل تزئینی، قاب عکس ها و نگهدارنده ها
  • خودروسازی: پلاک ماشین، تابلو هیا نوشتن اسم، چراغ ها، عدسی های نوری پارکینگ و علائم تزئینی.
  • وسایل الکترونیکی: برای پوشش دادن تخته مدار چاپی.
  • کاربرد پلی متیل کریلات در پزشکی: این ماده به طور گسترده در پزشکی مود استفاده قرار می گیرد. از چسب متیل متاکریلات در دندان پزشکی، چشم پزشکی و ارتوپدی استفاده می شود. همچنین از نوع دیگر این نوع چسب ها در موارد مهندسی نیز استفاده می شود.
  • استفاده از آن در کفپوش ها: از رزین متیل کریلات برای پوشاندن سطح و کف پوش ها استفاده می شود. این نوع کفپوش رزینی مقاوم در برابر آب داغ و اسیدهاست.
  • وسایل آرایشی: ناخن هیا مصنوعی در نوع های اکریلیک شامل پودر پلی متیل کریلات است.
  • جایگزین شیشه: برای ساخت آکواریوم های تجاری و مسکونی مورد استفاده قرار می گیرد.

فروش و قیمت پلی متیل متاکریلات:

مواد پلاستیکPMMA یک رنگین کمانی از رنگ های درخشنده است که از آن در صنایع بسته بندی و جواهر سازی و همچنین صنایع ساخت علائم و نشانه ها مورد استفاده واقع می شود. این پلیمر پرکاربرد در انواع رزین، پودر، ورق و چسب متیل کریلات در سایت پلیمر ایران کایسا موجود است. شما با مراجعه به سایت این مجموعه و اطلاع از Pmma قیمت (قیمت پلی متیل متاکریلات) و نحوه فروش پودر پلی متیل متاکریلات می توانید اقدام به خرید اینترنتی پلی متیل کریلات کنید.

منبع: omnexus.specialchem.com

سوالات متداول:

1) کاربرد پلی متیل متاکریلات در پزشکی چیست؟

پلی متیل متاکریلات در پزشکی، در مواد پرکننده برا دندان پزشکی ها مورد استفاده می باشد.همچنین، به جهت دارابودن خواص نوری، در تولید لنز های چشمی مورد مصرف قرار می گیرد.

2) روش تهیه پلی متیل متاکریلات چگونه است؟

این پلیمر، در فرآیند پلیمریزاسیون زنجیری تولید می شود. این پلیمر در تولید لنزهای چشمی و سرویس های حمام مورد مصرف می باشد.