تولید پلی استایرن چگونه است؟ این پرسشی است که ما در این مطلب از سایت ایران کایسا، شما را با تولید PS آشنا می کنیم.همچنین به خواص پلی استایرن، فرایند تولید پلی استایرن، پلیمر شدن تعلیقی پلی استایرن چیست؟ و … خواهیم پرداخت.

به طور کلی، PS یک پلیمر آروماتیک مصنوعی است که از مونومر استایرن تشکیل می شود. این نوع پلیمر ترموپلاستیک به صورت جامد یا فوم و با استفاده از فرایندهایی مانند اکستروژن قابلیت تبدیل به محصول نهایی را دارد.

پلی استایرن ششمین پلاسیتک پرمصرف دنیاست که مونومر استایرن مایعی بی رنگ و مانند مواد آروماتیک بابو است. در ادامه، به چگونگی تولید پلی استایرن می پردازیم:

تولید پلی استایرن در ایران چگونه انجام می شود؟

از حلال پلی استایرن می توان به دی اتیل اتر، تولوئن و تترا هیدرو فوران اشاره کرد. روش تولید فوم پلی استایرن از راه واسطه اتیل بنزن به وجود می آید. ابتدا بنزن با اتیلن، آلکیل دار می شود و سپس بر روی کاتالیزگر کلرید آلومینیوم، اسید فسفریک جامد یا سیلیس – آلومین به استایرن، هیدروژن زدایی می شود.

خواص پلی استایرن را بشناسید!

از خواص ورق پلی استایرن می توان به وزن مخصوص آن که حدود ۱/۰۹ – ۱/۰۴ است و در دمای 90 درجه سانتی گراد نرم می شود. این نوع پلیمر سخت، شفاف و شکننده است و نور معمولی را تا حدود 90 درصد از خود عبور می دهد.

رطوبت کمی را جذب کرده و در  حدود ۰/۰۳ تا ۰/۱ درصد وزنی دارد؛ از این رو از پلی استایرن در ساختمان سازی استفاده می شود و از لحاظ الکتریسته یک عایق خوب است.

شما به عنوان یکی از مصرف کنندگان پلی استایرن ما را همراهی کرده تا با روش تولید ورق و رزین پلی استایرن آشنا شوید.

فرایند تولید پلی استایرن چگونه است؟

از ترکیب اتیلن و بنزن، اتیل بنزن به وجود می آید و با هیدروژن گیری از اتیل بنزن، استایرن به وجود می آید. استایرن به کمک اکسیژن، عامل اکسیداسیون یا نور به عنوان کاتالیزور طی فرایند پلیمریزاسیون رادیکال آزاد پلیمزیزه شده و پلی استایزن به وجود می آید.

ساختار پلی استایرن دارای یک زنجیره طویل هیدروکربنی ات که به صورت یکی در میان به هر اتم کربن یک گروه فنیل متصل است. Polystyrene یک پلیمر از خانواده وینیل است. فرایند تولید پلی استایرن انبساطی سهند و مقاوم (هایمپک) نیز به همین صورت می باشد.

تولید پلی استایرن انبساطی

روش فرآیند پلیمریزاسیون چگونه است؟

پلی استایرن برای اولین بار در دهه 1930 به صورت تجاری تولید شد و در دسترس بودن مواد اولیه استایرن به رشد آن کمک کرده است. در خط تولید پلی استایرن، ابتدا استایرن هنگام گرم شدن در اتمسفر عاری از اکسیژن بصورت خود به خود پلیمریزه می شود؛ اما برای اطمینان از پلیمریزاسیون کامل در دماهای پایین ، کاتالیزور اضافه می شود.

فرآیندهایی برای کمک به انتقال حرارت از واکنش گرمازا طراحی شده اند که در صورت عدم کنترل می تواند منجر به تشکیل پلیمرهای با وزن مولکولی پایین شود. دو نوع اصلی از پلیمرها تولید می شوند:

  1.  کریستال: که یک رزین شفاف و بی شکل با سفتی و خواص الکتریکی خوب است؛
  2.  ضربه ای: که حاوی سطوح مختلف پلی بوتادین برای بهبود چقرمگی و مقاومت در برابر ضربه است.

پلیمر شدن تعلیقی پلی استایرن چیست؟

در این نوع پلیمر شدن، یک کاتالیزور در مونومر حل شده و بعد در آب پراکنده می شود. یک عامل معلق ساز جداگانه اضافه می شود تا موجب پایداری تعلیق می شود. ذرات پلیمر به اندازه 0/1 تا 1 ملی متر است و عوامل معلق ساز شامل موارد زیر است:

  • پلی اکریلیک اسید؛
  • پلی وینیل الکل؛
  • سلولز؛
  • پکتین ها؛
  • ژلاتین؛
  • فسفات ها؛
  • اکسید روی؛
  • کائولین؛
  • سیلیکات منیزیم؛
  • هیدروکسید آلومینیوم.

پلیمر شدن تعلیقی که موجب کنترل و توزیع اندازه ذرات پلیمر می شود یک هنر می باشد و طراحی راکتور و همزن نقش مهمی در این فرایند و توزیع برش در داخل راکتور دارد؛ که تاثیر زیادی روی اندازه ذرات دارد.

نسبت مونومر به آب یا حلال، حرارت واکنش، نوع آغازگرها و میزان مصرفی آن ها و عامل معلق ساز نیز از عواملی است که روی اندازه و توزیع پلیمرها موثر است. ساخت پلیمر با ذرات درشت تر پلی استایرن تک توزیع، به وسیله فن مخصوصی با نام پلیمر شدن تعلیقی دانه صورت می گیرد.

تولید پلی استایرن مقاوم

پلیمر شدن توده ای پلی استایرن:

در این روش تولید پلی استایرن مقاوم و انبساطی، ابتدا مونومر را بدون حلال همراه آغازگر حرارت داده که معمولا بنزوئیل پراکساید است. مواد را داخل ظرف ریخته و مخلوط مونومر- آغازگر را به صورت جسم جامد پلیمر شده و به شکل ظرف موجود در آن در خواهد آمد.

از معایب آن می توان به جدا کردن پلیمر از راکتور یا بالون و پخش و خارج کردن حرارت تولید شده توسط پلیمر شدن نام برد. این نوع روش برای تولید قطعات به روش ریخته گری با قالب گیری، مانند جرقه زن های پلاستیکی در اشکال کوچک و بزرگ کاربرد دارد. ولی در این رروش باید از به وجود آمدن نقاط داغ و یا عیوب روی قطعه جلوگیری کرد.

زمان استفاده از پلی استایرن، واکنش پلیمر شدن به اندازه Kcal/mol 17 گرما ایجاد کرده و PS  تولید شده دارای توزیع وزن مولکولی پهن و خصوصیات مکانیکی ضعیف است. مونومر باقی مانده در پلیمر را می توان با استفاده از وسایل موثر فرارسازی خارج کرد.

قیمت پلی استارین:

سایت ایران کایسا به عنوان تولید کننده پلی استایرن در ایران یکی از معتبرترین و ارزان ترین مراکر برای خرید این نوع پلیمر است. ما در این مطلب، شما را با فرایند و روش تولید پلی استایرن در ایران، انبساطی سهند، مقاوم آشنا کردیم. شما برای خرید و اطلاع از قیمت مواد پلی استایرن می توانید به کارخانه تولید پلی استایرن انبساطی و مقاوم مراجعه کنید و اقدام به خرید آن کنید.