پیگمنت چیست و چه کاربردی دارد؟ ماده های رنگی به دو گروه رنگ ها و رنگدانه ها (پیگمنت) تقسیم می شوند و از این نظر Pigment با رنگ فرق دارد. رنگدانه ها فقط رو و سطح اجسام را رنگی کرده و در آب حل نمی شوند؛ در صورتی که رنگ ها باید جذب ماده رنگرزی شوند. رنگ دانه ها در رنگرزی انبوه، رویه زدن و دیسپرسیون در هوا مورد مصرف قرار می گیرد.

رنگ دانه ها از نظر شیمیایی به دو دسته پیگمنت های آلی و معدنی تقسیم بندی می شوند که ما در ادامه این مقاله برای شما به توضیح آن خواهیم پرداخت. همچنین در ادامه نیز برای شما خواهیم گفت پیگمنت در ارایش، لاک، سایه و مو چه کاربردی دارد و منظور از پیگمنت چیست؟ در این مطلب از سایت ایران کایسا شما را با قیمت، خمیر و حلال پیگمنت، پیگمنت بالا یعنی چه و این موضوع که عمر پیگمنت ها چند سال است، اشنا می کنیم.

پیگمنت چیست و عمر پیگمنت ها چند سال است

رنگدانه یا پیگمنت چیست؟

پیگمنت ها یا رنگدانه ها، جز مواد جامد تزئینی بوده که در شکل و اندازه های گوناگون در حلال های مرتبط به صورت معلق درست شده و به کار می روند. این ماده شامل مواد سیاه و سفید و رنگی می باشد. رنگدانه ماده ای است که با استفاده از جذب طول موج انتخابی خود می تواند رنگ نوری انعکاسی یا انتقالی را تغییر دهد. این مراحل فیزیکی با فرایند های دیگر مانند فسفورسانس، فلورسنس و لومینسانس که یک ماده در آن یک نور ساطع می کند، متمایز می باشد.

اکثر مواد انتخابی، طول موج های خاصی از نور را به خود جذب می کند. پیگمنت ها دارای ویژگی های خاصی است که بشر آن را برای رنگ کردن سایر مواد بهترین انتخاب می داند. یک Pigment باید نسبت به موادی که قرار است به آن رنگ دهد، از خاصیت رنگ دهی بالایی برخوردار است و باید در دمای محیط به صورت جامد باقی می ماند. انواع رنگ پیگمنت چیست؟ در ادامه با سه دسته بندی آن آشنا می شوید:

  1. رنگدانه جذبی: در آبرنگ ها وجود دارد
  2. رنگدانه اثر فلزی: ایجاد درخشندگی سطح
  3. رنگدانه مرواریدی

انواع پیگمنت چیست؟

به طور کلی مواد رنگی به دسته پیگمنت ها و رنگ ها تقسیم می شوند. حال، در ادامه پرسش پیگمنت چیست، به انواع پیگمنت چیست و چه کاربردی دارد؟ می پردازیم:

1) پیگمنت معدنی:

این نوع پیگمنت طبیعی بوده و برای استخراج آن از پوسته ی زمین، نیاز است تا سنگ ها را خرد و سپس مش بندی صورت گیرد. علاوه بر این این ماده را به صورت مصنوعی سنتز نمود. قابل ذکر است که پیگمنت سنتزی ساختار شیمیایی یکسانی نسبت به نوع طبیعی آن دارد. از انواع پیگمنت معدنی می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • سفید یا معدنی طبیعی
  • اکسید آهن سرخ
  • آکسید آهن زرد
  • اکسید آهن سیاه
  • معدنی مصنوعی و رنگی کروم سبز
  • اکسید مس
  • پودر آلومینیوم برنز و روی
  • معدنی مصنوعی و رنگی سرب سرخ

2) پیگمنت آلی:

این نوع ترکیب که از مواد شیمیایی آلی بوده و بر روی هسته آلومینیوم هیدروکسی، نوعی ترکیب معدنی رسوب داده خواهد شد.این نوع ماده کاربرد بسیاری داشته که می توان از مهم ترین کاربرد آن به فتالوسیانین اشاره نمود که در دو رنگ آبی و سبز وجود دارد. ساختار شیمیایی پیگمنت ها به شکل زیر خواهد بود:

ساختار شیمیایی پیگمنت ها

پیگمنت آلی و معدنی چه تفاوتی دارد؟

پیگمنت ها، از نظر شیمیایی و کاربرد، با یک دیگر متفاوت هستند. در ادامه به 4 تفاوت پیگمنت آلی و معدنی خواهیم پرداخت:

  1. پیگمنت آلی درخشندگی و روشنی بسیاری داشته که می توان در رنگ های روشن به جز رنگ سفید مورد استفاده قرار داد.
  2. پیگمنت معدنی، دارای رنگ سفید و سیاه بسیار براق بوده که برای ایجاد این نوع رنگ ها مورد استفاده قرار می گیرد.
  3. مقاومت حرارتی پیگمنت معدنی نسبت به نوع آلی آن بسیار بیشتر بوده و می تواند تا دمای 300 درجه سانتی گراد پایداری و مقاومت دارد.
  4. مقاومت پیگمنت معدنی در مقابل نور UV بسیار بالا بوده که این امر از خوردگی آن جلوگیری می کند. در ادامه تفاوت رنگدانه آلی و معدنی را به طور مفصل توضیح داده‌ایم.

رنگ

تنوع رنگ در بین مواد آلی و معدنی گوناگون بوده و مواد معدنی نسبت به مواد ارگانیک سطح وسیع‌تری را پوشش می‌دهند.

پایداری شیمیایی

مواد آلی پایدار بوده و در برابر حلال آلی حل شده و راحت‌تر از رنگ دانه‌های معدنی گرم است. در این صورت مواد معدنی در کاربردهای متنوع پایداری بالاتری دارند.

هزینه

ترکیب معدنی در برابر مواد ارگانیک از نظر اقتصادی به صرفه‌تر هستند و دلیل آن تولید ماده رنگی می‌باشد. مواد آلی باید فرایند شیمیایی بیشتری را برای تولید محصول نهایی پرداخت کنند ولی ساخت مواد معدنی کم هزینه‌تر است.

کاربرد رنگدانه چیست

پیگمنت چیست و چه کاربردی دارد؟

در پرسش پیگمنت چیست؟ به صورت کلی، با این ماده اشنا شدید. در حال حاضر از آن در بخش های مختلف صنعت استفاده می کنند. از پوشش دهی سطح وسایل فلزی و چوبی تا بناها و وسایل نقلیه، در تمامی آن ها از Pigment استفاده می کنند. با این نوع پوشش دهی می توان از وسایل در برابر ترکیبات شیمیایی، رطوبت و شرایط جوی گوناگون محافظت کرد.

ردیف کاربرد های پیگمنت
1 تولید لاک
2 تولید ورنی ها
3 تولید مرکب های چاپ
4 تولید رنگ های سلولزی
5 تولید رنگ های روغنی
6 تولید رنگ های پلاستیکی
7 رنگرزی کاغذ و تاسیسات آهنی

در ضمن موجب زیباتر شدن جلوه آن می شود. به عنوان نمونه برای تولید مستربچ های رنگی از رنگ دانه ها استفاده می کنند؛ به این صورت که این ماده با رزین پلیمری به داخل دستگاه گرانول ساز دو مارپیچ ریخته می شود و با یکدیگر ترکیب می شوند. در حالت کلی کاربرد پیگمنت شامل موارد زیر است:

  1. تولید ورنی ها
  2. تولید رنگ های روغنی
  3. تولید لاک
  4. تولید رنگ های سلولزی
  5. تولید مرکب های چاپ
  6. رنگرزی کاغذ و تاسیسات آهنی
  7. تولید رنگ های پلاستیکی

شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله ی مستربچ چیست را مطالعه کنید.

معنی واژه پیگمنت در ارایش، لاک، سایه و مو چیست؟

گاهی ممکن است برای شما در زمان خرید لوازم های ارایشی و سایه پیش آمده باشد که از اصطلاحاتی چون پیگمنت استفاده می کنند و شما نمی دانید پیگمنت به چه معناست؟ پیگمنت ها در لغت به معنای رنگدانه های ریزی هستند که به طور کامل یا تقریبی در آب حل نمی شوند. پیگمنت در واقع همان غلظت سایه را برای شما مشخص می کند. پیگمنت ها، ذرات رنگ دانه تشکیل دهنده پالت سایه و یا پودر رنگی مو های شما هستند.

موارد استفاده از پیگمنت های رنگی در آرایش و زیبایی:

پیگمنت ها در تولید لوازم ارایشی کاربرد های زیادی دارند که می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • آرایش لب
  • آرایش مو و ناخن
  • تولید خط چشم
  • رژ گونه
  • سایه چشم و…

بنابراین پیگمنت ها در طول زندگی کاربرد های شگفت انگیزی دارند که شاید شما تا به حال از آن اطلاع نداشتید.

خمیر پیگمنت Pigment paste

خمیر پیگمنت چیست و چه کاربردی دارد؟

خمیر رنگ با هدف رنگ دهی پاپدار در انواع رزین ها از اختلاط پیگمنت های رنگی استفاده می شود. برای تهیه آن از هیچ حلال یا منومری استفاده نمی شود. به خاطر این که رنگ های پودری که به صورت پیگمنت و یا دای عرضه می شوند دارای ذرات کلوخه وب به هم چسبیده هستند؛ بنابراین پخش کردن آن ها درون رزین نیاز به زمان و دستگاه میکسر بسیار قوی دارد.

عمر پیگمنت ها چند سال است؟

در پاسخ به این سوال، ابتدا باید بگوییم که پیگمنت ها نیز در بدن انسان به عنوان دانه های رنگی مو وجود دارند. Pigment، به دو صورت پراکنده و مجتمع تیره وجود دارد که نوع پراکنده آن در موهای روشن وجود دارد. استحکام و دوام رنگدانه ها ارثی بوده و عمر پیگمنت ها حدود 35 سال می باشد و کم کم مو دانه های رنگی را از دست می دهد و سفید می شود. بنابر این متوجه شدید که عمر پیگمنت ها چند سال است و فهمیدیم که پس از 35 سالگی به مرور زمان عمر خود را از دست می دهند و موها سفید میشوند.

 

ویژگی پیگمنت ها
عمر پیگمنت ها چند سال است

ویژگی و مشخصات پیگمنت (Pigment):

به طور کلی رنگدانه ها در اندازه های گوناگونی وجود دارد که این اندازه در براق و درخشندگی رنگ، قدرت پوشش دهی و جلوگیری از ته نشین شدن آن موثر است. این ماده در اشکال گوناگون سوزنی، مکعبی، گره گره، ورقه ای و کروی وجود دارد.

در ضمن بعضی از آن ها به صورت تیغ یا سوزنی بوده و به دلیل قدرت چسبندگی در لایه های زیرین رنگ از آن استفاده می کنند. قبلا پاسخ پرسش پیگمن چیست و چه کاربردی دارد؟ را به شما داده ایم؛ اما سوال اینجاست که ویژگی پیگمنت لاک چیست ؟ به طور کلی ویژگی پیگمنت ها شامل موارد زیر است:

  • داشتن ماهیت شیمیایی
  • داشتن ساختمان کریستالی
  • مقاومت بالا در برابر حرارت
  • مقاومت بالا در برابر بازها و اسیدها
  • مقاومت بالا در برابر عوامل نوری و جوی
  • رنگ بندی متنوع
  • پخش شوندگی
  • موجود بودن در ابعاد و اشکال گوناگون.

شناسایی رنگدانه‌ها چگونه است؟

پیگمنت‌ها دارای پودرهای نامحلول با رنگ روشن بوده و در بیشتر مواقع رنگ روشن نتیجه جذب نور ماده در طیف مرئی خواهد بود. در نوع رنگدانه غیرآلی، این نوع جذب به خاطر انتقال بار بین فلز است و به همین دلیل مواد عالی نسبت به پیوند دوگانه متصل تمایل بالای داشته تا طول موج مرئی را به خود جذب کند. پیگمنت با اتصال دهنده ترکیب شده تا آن را به یک بستر متصل کنند. دستگاه تعلیق نتیجه یک رنگ را برای پوشش‌دهی مواد و پخش آن استفاده می‌کنند. سه کلاس از رنگدانه در حوزه صنعت وجود داشته که شامل پیگمنت جذبی، اثر فلزی و مروارید است.

این نوع ترکیبات همچون اکر که ترکیبی از اکسید آهن و هیدروکسید است در طبیعت وجود دارد و توانسته آن‌ها رنگ مصنوعی مانند ماوس یا سرب سفید باشند. سرب سفید یکی از اولین مواد رنگی مصنوعی بوده که با تصفیه ورق سرب با سرکه ساخته شده است. آن ها در برابر رنگ‌ها مقاومت بالاتری دارند و و در ماده که آن را رنگ می‌کنند حل می‌شوند. پیگمنت‌ها قابلیت حفظ رنگ را تا قرن‌ها داشته و در برابر گرمای زیاد، نور شدید، قرارگیری در برابر آب و هوا یا عوامل شیمیایی مقاومت دارند.

خرید و قیمت پیگمنت های رنگی:

در مقاله ی پیگمنت چیست به توضیحی درباره این ماده و ویژگی و کاربرد پیگمنت پرداختیم. به صورت کلی رنگدانه یا Pigment یک ماده رنگی نامحلول در آب بوده که برای رنگ آمیزی محصولات، ساختن خاصیت محافظتی و حتی ایجاد کردن خاصیت مغناطیسی استفاده می شود. حال که با پیگمنت چیست و چه کاربردی دارد؟ انواع پیگمنت چیست؟ و … آشنا شدید؛ برای خرید انواع مواد اولیه می توانید به سایت ایران کایسا مراجعه نمایید.

منبع: britannica.com

سوالات متداول:

1) رنگدانه یا پیگمنت چیست؟

پیگمنت ها یا رنگدانه ها، جز مواد جامد تزئینی بوده که در شکل و اندازه های گوناگون در حلال های مرتبط به صورت معلق درست شده و به کار می روند.

2) پیگمنت آلی و معدنی چه تفاوتی دارد؟

پیگمنت ها، از نظر شیمیایی و کاربرد، با یک دیگر متفاوت هستند.