پلی یورتان ترموپلاستیک (TPU)

افزودن به لیست علاقه مندی ها
افزودن به لیست علاقه مندی ها
  • مورد مصرف: در ساختمان، لوازم ایمنی، لوازم ورزشی و..
  • خواص: مقاومت بالا در دمای پایین
افزودن به لیست علاقه مندی ها
افزودن به لیست علاقه مندی ها
تماس بگیرید
پلی یورتان ترموپلاستیک
صفحه اصلی/Shop/الاستومر/پلی یورتان ترموپلاستیک (TPU)

توضیحات

پلی یورتان ترموپلاستیک یا پلی اورتان (Poly Urethane) به دسته ای از مواد شیمیایی گفته می‌شود که از واکنش پلی ال‌ها و ایزوسیانات‌ها به عنوان مواد اصلی تشکیل دهنده آن ساخته می‌شود. تی پی یو اولین بار در سال 1937 کشف شدند و پس از آن نقش خیلی مهمی در صنایع مختلف جهان ایفا کردند. از انواع مختلف آن نیز در جاهای مختلف کاربرد دارند و استفاده می‌شوند که قیمت هر کیلو پلی یورتان در هر کدام از انواع متفاوت است. این ماده در صنایع مختلفی مانند صنایع ساختمانی، راه و جاده، آب و فاضلاب و حتی پزشکی نیز کاربرد دارند و مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما پلی یورتان ترموپلاستیک کی و چگونه کشف شد؟ چگونه تولید می‌شود؟ خواص و ویژگی هایش چیست؟ انواع مختلف آن چیست و در کجا کاربرد دارند؟ تخریب پذیری پلی اورتان‌ها به عنوان یک پلیمر چگونه است و نحوه تخریب آن چیست؟ در ادامه این توضیحات در وب سایت کسری پلیمر؛ قصد داریم تا جواب همه سوالات بالا را در مورد تی پی یو بدهیم.

TPU چیست؟

پلی اورتان‌ها از پلیمر های پر مصرف در دنیا هستند که این کاربرد فراوان خود را مدیون خواص و ویژگی های بسیار خوب خود هستند. به همین خاطر، متخصصان صنایع پوشش دهی از این ترکیب در کاربرد های مختلفی بهره می‌برند. گفته شد که ترموپلاستیک پلی یورتان از واکنش پلی ال‌ها و ایزوسیانات‌ها به عنوان یک ماده اصلی تشکیل دهنده درست می‌شوند.

تاریخچه پلی یورتان ترموپلاستیک

تی پی یو برای بار اول توسط اوتو بایر در سال 1973 در آلمان کشف شدند و بعد از آن این مواد به دلیل داشتن خواص منحصر به فرد در صنایع مختلف جهانی مطرح شدند. اولین پلی اورتان از واکنش دی‌ایزوسیانات تولید شد. آلیتان‌ها ترکیباتی هستند که در ساختار آنها پیوند اورتانی وجود دارد. در واقع پلی یورتان یا PU نام عمومی همه پلیمر هایی است که دارای پیوند یورتانی می‌باشند.

خواص تی پی یو tpu

خواص پلی یورتان‌ها به شدت به نحوه تولید آن‌ها بستگی دارد. به عنوان مثال، اگر زنجیره پلی ال (که به عنوان ماده اولیه برای تهیه پلی اورتان استفاده می‌شود) طولانی و انعطاف پذیر باشد، محصول نهایی نرم و کشسان خواهد بود. از طرف دیگر، اگر میزان اتصال عرضی بسیار زیاد باشد، محصول نهایی پلی یورتان سخت و سفت خواهد شد. ساختار متقاطع پلی یورتان‌ها به طور کلی از شبکه های سه بعدی تشکیل شده است که وزن مولکولی بسیار بالایی را به پلیمر نسبت می‌دهند. این ساختار همچنین به دلیل ماهیت ترموست پلیمر است، زیرا پلی یورتان معمولاً هنگام قرار گرفتن در معرض گرما نرم یا ذوب نمی شود. خواص مواد تی پی یو شامل موارد زیر است:

  • چسبندگی فوق العاده بالا با انواع سطوح
  • عدم شره کردن در درز های عمودی
  • حفظ قابلیت انعطاف در دامنه بسیار وسیع
  • غیر سمی و دارای تاییدیه مصرف در مجاورت آب آشامیدنی
  • مقاومت بالا در برابر عوامل خورنده
  • هزینه کمتر و وزن بسیار سبک
  • حمل و نقل آسان و قابلیت عبور تجهیزات ساختمانی
  • قابلیت ترمیم پذیری و جذب آب پایین
  • عدم تغییر رنگ و ترک خوردگی با گذشت زمان
  • قابلیت نورپردازی و رنگ پذیری بالا و سریع
  • نصب سریع و آسان در کوتاه ترین زمان ممکن
  • قدرت عایق بندی بالا
  • پایین بودن قیمت هر کیلو پلی یورتان
  • عدم انتشار گاز سمی در هنگام آتش سوزی.

جهت کسب اطلاعات بیشتر: عایق پلی یورتان

مزایای مواد TPU

پلی یورتان‌ها قابلیت تبدیل شدن به فوم را دارند (که یکی از مطلوب ترین خواص آنهاست). این کار با تسهیل تولید گاز (معمولا دی اکسید کربن) در طی فرآیند پلیمریزاسیون یورتان انجام می‌شود. یکی دیگر از مزایای پلی یورتان این است که فوم های میکروسلولی با چگالی بالا از پلیمر را می‌توان بدون هیچ عامل دمنده تولید کرد.

پلی یورتان ترموپلاستیک

مراحل تولید TPU:

برای تولید پلی اورتان‌ها از فناوری های خاصی استفاده می‌شود تا این ترکیب صورت گیرد. اولین قدم در تولید ورق پلی یورتان ترموپلاستیک، رجوع به جداول مربوطه (Data Sheet) ها و مطالعه دقیق مشخصات ذکر شده در آن است. پارامتر هایی مثل زمان مشخصه، ویسکوزیته مواد، فرمول مناسب جهت تولید، دانسیته فوم پلی یورتان و غیره که در این برگه فنی آورده می‌شوند. در ادامه خلاصه ای از مراحل ساخت این پلیمر را برای شما شرح می‌دهیم.

  1. مرحله اول: تهیه جزء پلی ال حاوی گاز (R-11)
  2. مرحله دوم: توزین دو جزء پلی ال و پلی ایزوسیانات
  3. مرحله سوم: مخلوط نمودن دو جزء توسط همزن
  4. مرحله چهارم: اندازه گیری زمان های مشخصه فوم
  5. مرحله پنجم: اندازه گیری دانسیته نمونه

 کاربرد پلی یورتان ترموپلاستیک

انواع پلی اورتان:

قیمت هر کیلو پلی یورتان در انواع گوناگون ان متفاوت است و به طور کلی انواع پلی اورتان شامل موارد زیر می‌باشد:

  1. فوم های پلی اورتان انعطاف پذیر (FPF)
  2. فوم های پلی اورتان سخت (RPF)
  3. پوشش‌ها، چسب‌ها، درزگیر‌ها و الاستومر‌ها
  4. پلی یورتان ترموپلاستیک تی پی یو (TPU)
  5. قالب گیری تزریقی واکنشی (RIM)
  6. پلی اورتان های پراکنده در آب (PUDs).

به نقل از ویکی پدیا:

پلی‌اورتان‌ها را اولین بار اوتو بایر در سال ۱۹۳۷ در آلمان کشف کرد و بعد از آن این مواد با داشتن خواص ویژه پیشرفت بسیار زیادی را در انواع صنایع جهان داشتند. اولین پلی‌اورتان، از واکنش دی‌ایزوسیانات تولید شدند. آلیتان‌ها ترکیباتی هستند که در ساختار آن‌ها پیوند اورتانی وجود دارد. پلی‌اورتان (PU) نام عمومی پلیمرهایی است که دارای پیوند اورتانی می‌باشند. پیوند اورتانی از طریق واکنش افزایشی بین یک گروه ایزوسیانات و یک ترکیب دارای هیدروژن فعال مثل گروه هیدروکسیل تشکیل شده‌است. گروه‌های ایزوسیانات به شدت واکنش پذیر بوده و به همین علت پیشرفت واکنش آن‌ها نیاز به افزایش دما ندارد. (واکنش در دمای محیط صورت می‌گیرد) مهم‌ترین ویژگی این گروه از پلیمرها این است که پس از واکنش ساختاری پایدار به وجود می‌آید.

قیمت پلی یورتان ترموپلاستیک (تی پی یو)

امروزه یکی از مهم ترین معیار‌ها در خرید اجناس و مواد مختلف، قیمت مناسب آنهاست. شما می‌توانید با انجام خرید خود در سایت کسری پلیمر، در هزینه‌ها و زمان خود صرفه جویی بسیار کنید و پلی اورتان را با بهترین قیمت و کیفیت خریداری کنید.

پلی یورتان ترموپلاستیک

کاربرد پلی یورتان ترموپلاستیک

  • بانداژ و باند پیچی
  • سقف های سبز (سقف های پوشیده با گیاهان)
  • زیره کفش تی پی یو
  • پارچه های کتان
  • قطار های شهربازی
  • توپ های فوتبال
  • تخته موج سواری
  • توپ بولینگ
  • عایق های حرارتی.

گلس و قاب tpu چیست؟

زیره های پلی یورتان ترموپلاستیک از ماده ای مصنوعی به نام ترموپلاستیک به وجود آمده است. این محصول ویژگی های لاستیک مصنوعی و طبیعی را با یکدیگ دارد. این نوع دیگر نیازی به نرم کننده ندارد و برای پوست بسیار مناسب و راحت بوده است. برندهای معتبر دنیا مانند نایک و آدیداس برای خرید زیره کفش زنانه و ترمو، نوع تی پی یو را انتخاب می‌کنند. یکی دیگر از موارد مصرف tpu، استفاده از آن در ساخت قاب گوشی و گلس تی پی یو می‌باشد. داشتن مقاومت بالای قاب های آن از مهم ترین ویژگی های آن است.

نحوه تخریب تی پی یو

همه پلیمر‌ها تخریب پذیرند و پلی اورتان‌ها نیزاز این قاعده مستثنی نیستند. همه پلیمر‌ها توسط گرما و حرارت بالا می‌سوزند و تخریب می‌شوند ولی روش هایی برای جلوگیری از تخریب پلی اورتان‌ها وجود دارد. برخی از این روش های جلوگیری از تخریب پلیمر‌ها عبارت اند از: هیدرولیز، فتولیز، سلولیز، تومولیز،پیرولیز است. با کمک این روش می‌توان از تخریب آن جلوگیری کرد و موجب سختی پلی اورتان شد.

ترموپلاستیک پلی یورتان

قیمت هر کیلو پلی یورتان

پلی یورتان از جمله محصولات پرفروش و باکیفیت است که با توجه به نوع و مقدار آن دارای نرخ گوناگونی است. در حال حاضر قیمت هر کیلو پلی یورتان 100 هزار تومان بوده، اما با توجه به شرایطی چون نرخ ارز، میزان عرضه و تقاضا، قیمت مواد اولیه و … قیمت مواد tpu متغییر است. از این رو جهت استعلام به روز قیمت پلی یورتان توانسته با کارشناسان وبسایت کسری پلیمر در ارتباط باشید.

خرید TPU ترموپلاستیک

اگر شما قصد خرید ارزان قیمت هر کیلو پلی یورتان یا تی پی یو را دارید؛ می‌توانید این پلیمر یا هر نوع پلیمر مهندسی یا فوق مهندسی شده را از فروشگاه پلیمر کسری پلیمر خریداری کنید. خرید شما در کسری پلیمر بدون واسطه و سریع انجام می‌گیرد و شما می‌توانید با خیال راحت از صرفه جویی در قیمت و زمان خرید خود را انجام دهید. کارشناسان گروه کسری پلیمر با توجه به دانش و تجربه کاری خود، بهترین محصولات را برای شما در نظر می‌گیرند و کیفیت آنها تضمینی است. شما همچنین می‌توانید در صورت ابهام یا وجود مشکل در مرود خرید و فروش مواد پلی یورتان ترموپلاستیک نیز از مشاوره رایگان کسری پلیمر استفاده کنید و ما به شما کمک خواهیم کرد تا مشکل خود را برطرف کنید.

 

سوالات متداول درباره ی پلی یورتان ترموپلاستیک (TPU)

۱. پلی یورتان ترموپلاستیک (TPU) چیست؟

پلی یورتان ترموپلاستیک (TPU) نوعی پلیمر ترموپلاستیک است که از واحدهای یورتان ترموپلاستیک تشکیل شده است. این ماده دارای خواص الاستومریک (انعطاف پذیری و کشسانی) است و در برابر تغییرات حرارتی و مکانیکی مقاوم است.

پلی یورتان ترموپلاستیک چه کاربردهایی دارد؟

پلی یورتان ترموپلاستیک به دلیل خواص و ویژگی‌هایی همچون انعطاف پذیری، مقاومت در برابر خوردگی، مقاومت در برابر روغن و شیمیایی‌ها، مقاومت در برابر سایش و سایر خواص، در بسیاری از صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرد. برخی از کاربردهای پلی یورتان ترموپلاستیک عبارتند از: صنعت پوشاک (لباس، کفش، لوازم ورزشی)، صنعت خودروسازی (صندلی‌ها، بسته‌بندی‌ها، لاستیک‌ها)، صنعت ورزشی (تجهیزات ورزشی، تسمه‌های نرم)، صنعت الکترونیکی (محافظ صفحه نمایش تلفن همراه، دکمه‌ها و پوشش‌های محافظ) و صنعت پزشکی (لوله‌های پروانه‌ای، لوازم پزشکی نرم).

چه خواصی در پلی یورتان ترموپلاستیک وجود دارد؟

پلی یورتان ترموپلاستیک دارای خواصی همچون انعطاف پذیری بالا، مقاومت در برابر سایش و خوردگی، مقاومت در برابر روغن و شیمیایی‌ها، استحکام مکانیکی مناسب، مقاومت در برابر تغییرات حرارتی، پایداری در برابر UV و ضد لغزندگی است. همچنین، پلی یورتان ترموپلاستیک دارای خواص الاستومریک است که به آن امکان کشسانی و انعطاف پذیری در دماهای مختلف را می‌دهد.

آیا پلی یورتان ترموپلاستیک بهداشتی است؟

بله، پلی یورتان ترموپلاستیک بهداشتی است و برای استفاده در برخی از محصولهای بهداشتی مانند لوازم پزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرد. با این حال، در صنایع دیگر نیز ممکن است بهداشت و سلامتی در استفاده از پلی یورتان ترموپلاستیک مورد توجه قرار گیرد و در صورت لزوم، بهداشت و ایمنی محصولات با استفاده از TPU باید مورد بررسی واقع شود.

توضیحات تکمیلی

  • خواص

    مقاومت بالا در دمای پایین

  • مورد مصرف

    در ساختمان، لوازم ایمنی، لوازم ورزشی و..

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “پلی یورتان ترموپلاستیک (TPU)”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *