پلاستیک (Plastikos) به معنای شکل و قالب پذیر است. این محصول را کارخانه دارن می‌توانند به هر شکل و اندازه با هر درجه سختی از فولاد تا نرمی ابریشم درآورند. پلاستیک ازساخته‌های بشر است که به راحتی می‌توان آن را به هر شکلی در آورد. همچنین می‌توان آن را به هر رنگی مانند: رنگین کمان، روشن یا بی رنگ تبدیل کرد. در این مقاله از سایت  کسری پلیمر می‌خواهیم به سوال پلاستیک از چه چیزی ساخته می‌شود؟ پاسخ دهیم.

ماده اولیه پلاستیک از منابعی استخراج می‌شود که به وفور در طبیعت یافت می‌شود؛ از این رو روند تولید این محصول بسیار اقتصادی است. این ماده از موادی مانند زغال سنگ، سنگ آهک، نفت، گاز، نمک به دست می‌آید. این ماده در راحتی و آسودگی کارهای ما نقش مهمی را ایفا کرده است. برای آشنایی با ماده اولیه پلاستیک اینجا کلیک کنید.

پلاستیک از چه چیزی ساخته میشود

مواد تشکیل دهنده پلاستیک

یکی از سوالات رایج این است که پلاستیک از چه چیزی ساخته میشود؟ در واقع باید گفت که مواد خام و طبیعی تشکل دهنده پلاستیک با نام هیدرو کربن‌ها شناخته می‌شود. این ماده شامل مواد معرو ف و شناخته شده ای است مانند گاز طبیعی، زغال سنگ، سنگ آهک و … است. این مواد همگی در طبیعت به راحتی یافت می‌شوند. مواد و محصولات فرآوری شده از هیدروکربن‌ها موجب ایجاد زنجیره بلندی از مولکول‌ها می‌شود؛ سپس این زنجیرها مواد پلاستیکی را به وجود می‌آورند که به عنوان پرکاربردترین ماده در جهان شده است.

فرمول شیمیایی پلاستیک و شیمی مواد آن

مولکول‌های تشکیل دهنده محصولات پلاستیکی مونومر گفته می‌شود. این مولکول‌ها توسط پیوندهای با یکدیگر متصل می‌شوند تا منجر به تشمیل زنجیره ای شوند و در آخر پلیمر را به وجود بیاورند. تعداد زیادی از مواد پلاستیکی از پلیمر به وجود می‌آیند ولی بسیاری از افراد این گونه فکر می‌کنند که پلاستیک به تنهایی ساخته می‌شود. پلی کربنات و پلی استر نمونه ای از آن است. پلیمر‌ها از کربن و اتم‌های هیدروژن به وجود می‌آیند و در بعضی از نمونه‌های آن کلرین، فلورین و اتم‌های اکسیژن وجود دارد. هیدروکربن توسط روش ترک برداری به مونر تبدیل می‌شود که نمونه‌های از آن شامل: اتیلن، استایرن، اتیلن گلیکول و پروپیلن است. در نهایت مونرها با بقیه مواد شیمیایی و کاتالیزگرها فرآوری شده و یک زنجیره پلیمری را تشکیل می‌دهند که نوع پلاستیک را مشخص می‌کند.

برای آشنایی بیشتر با تاریخچه پلاستیک به این مقاله از سایت کسری پلیمر مراجعه کنید.

پلاستیک از چی درست میشه

پلاستیک چگونه تولید می‌شود؟

در فرایند تولیدی پلاستیک روش‌های مانند قالب گیری تزریقی و ریخته گری شامل حرارت دهی به ماده پلیمری وجود دارد. بعد از این که ماده به خوبی ذوب شود آن را داخل قالب ریخته و به آن فرم می‌دهند و دمای آن کم می‌شود. در نهایت ماده پلیمری به صورت جامد در می‌آید و و شکل متناسب با حالت قالب را می‌گیرد.

پلاستیک‌ها در دو گروه ترموپلاستیک و ترموست‌ها دسته بندی می‌شوند. ترموپلاستیک قابلیت دارند تا در برابر حرارت قرار گیرند و و بعد آن را خنک کرده و دوباره در معرض حرارت قرار داد. این روش زمانی امکان پذیر است که زنجیره‌های بلندی از مواد پلیمری با پیوندهای ضعیف به یکدیگر متصل شده باشند. زمانی که ترموپلاستیک در برابر حرارت مجدد و پایین قرار گیرد پیوند‌های شکسته آن تجدید می‌شود. پلی اتیلن، پلی پروپیلن، پلی وینیل کلراید و … نمونه ای از آن است.

مراحل ساخت پلاستیک

برای تولید محصولات پلاستیکی از قالب گیری تزریقی، ریسندگی، و ریختگی استفاده می‌کنند. در متد calendaring مواد پلیمر یبین غلطک‌های فوق العاده سنگین قرار می‌گیرد و فشرده می‌شود. روش روزن رانی با هدف فشرده سازی ماده پلیمری توسط یک افشانک امکان چذیر است که از این طریق محصولاتی مانند لوله و نی به وجود می‌آید. بقیه روش‌های فشرده سازی از طریق اسپینرت صورت می‌گیرد که منجر به تولید محصولات و الیاف نازکی مانند ریشه مسواک‌ها و محصولات نایلونی می‌شود. در قالب گیری بادی نیز ماده پلیمر داغ می‌شود و از طریف افشانک تخت فشار قرار می‌گیرد؛ نتیجه این روش تولدی بطری‌های پلاستیکی است.

پلاستیک چگونه تولید میشود

پلاستیک طبیعی

شاید بیشتر افراد این گونه فکر کنند که پلاستکی فقط ساخته دست بشر است. اما واقعیت امر این است که بعضی از مواد پلاستیکی در محیط طبیعی پیدا می‌شوند که انسان در ساخت آن دخالتی نداشته است. در این میان سلولز یک پلیمری طبیعی است که در ساخت نوار چسب از آن استفاده می‌شود. پس در پاسخ به سوال پلاستیک از چه چیزی ساخته می‌شود؛ می‌توان عوامل طبیعی را نیز دخیل دانست.

سخن نهایی

در این مقاله به توضیحی درباره پلاستیک از چی درست میشه، مراحل ساخت و معرفی مواد تشکیل دهنده پلاستیک پرداختیم. مواد پلاستیکی یکی از رایج ترین انواع ماده بوده که می‌توان در  ساخت محصولات مختلقی استفاده نمود. شما می‌توانید مواد اولیه پلاستیک را با بهترین کیفیت و قیمت از طریق فروشگاه اینترنتی کسری پلیمر تهیه نمایید.