محلول سود چیست؟ ای پرسشی است که ما در این مقاله از فروشگاه اینترنتی کسری پلیمر، همراه با پرسش‌هایی مانند طرز تهیه سود سوزآوری چگونه است؟ مصارف محلول سود چیست؟ و کاربردهای سود کاستیک پرک در صنعت چیست؟ به آن پاسخ می‌دهیم.

سوز آور یا محلول سود کاستیک که به سود مایع 50 درصد نیز معروف است یک نوع مایع بی‌رنگ و فاقد بو شناخته می‌شود. این محلول فوق‌العاده زیاد واکنش‌دهنده بوده و حالت ناپایداری دارد؛ به صورتی که اگر در مجاورت هوای آزاد باشد گاز کربنیک یا گاز دی اکسید کربن موجود در هوا را جذب کرده و به کربنات سدیم تبدیل می‌شود.

از این رو محلول سدیم هیدروکسید را باید در ظرف‌های کاملاً دربسته نگهداری کنید. مادۀ اولیه سود مایع، کاستیک است به صورتی که با تبخیر سود مایع و افزایش خلوص آن، سود پرک 99 درصد به وجود می‌آید. در ادامۀ نوشتۀ امروز شما را با قیمت سود مایع، طرز تهیه محلول سود سوزآور زیتون و این‌که سود سوزآور زیتون چیست، آشنا می‌کنیم.

به نقل از ویکی پدیا:

سدیم هیدروکسید (به انگلیسی: Sodium hydroxide) یا سود سوزآور (به انگلیسی: Caustic Soda) ترکیبی معدنی با فرمول شیمیایی NaOH است. این ماده یک ترکیب یونی جامد سفیدرنگ است که از کاتیون سدیم (+Na) و آنیون هیدروکسید (-OH) تشکیل شده‌ است.

این ترکیب، در تماس با پوست می‌تواند سوختگی شیمیایی شدید ایجاد کند. سدیم هیدروکسید به شدت در آب انحلال پذیر بوده و به راحتی رطوبت و کربن دی‌ اکسید موجود در هوا را جذب می‌کند. سدیم هیدروکسید جامد بیشتر به صورت پرک (فلکس)، دانه‌ای و بلوک‌های قالبی برای فروش عرضه می‌شود.

محلول سود چیست؟

طرز سود سوزآور
محلول سود مایع

به‌طورکلی محلول سود، یک باز قوی و قلیایی است که پروتئین‌ها را در دمای محیط معمولی تجزیه می‌کند و ممکن است موجب ایجاد سوختگی‌های شیمیایی شدید شود. معادلۀ واکنش سدیم هیدرکسید با آب به این صورت است که به راحتی با هر نسبتی حل می‌شود. شکل ظاهری آن نیز به صورت مایع روشن و شفاف بوده و هیچ نوع بویی ندارد.

نام ماده سدیم هیدروکسید
ساختار شیمیایی NaOH
شکل ظاهری مایع شفاف و بی رنگ
جرم ملکولی  40g/mol
حلالیت محلول در آب و اتانول و متانول

طرز تهیه سود سوزآوری چگونه است؟

به‌طورکلی تهیه محلول سدیم هیدروکسید از محلول سلول 10-2 درصد بوده و دارای کلرید سدیم یا نمک است که از طریق دیافراگم منتقل می‌شود. این محلول در اثر تبخیر تا مقاومت نهایی محصول 50 درصد سدیم هیدروکسید و حدود 2 درصد کلرید سدیم متمرکز می‌شود. سلول غشایی از نظر جدا شدن محلول‌های اطراف هر الکترود با سلول دیافراگم متفاوت بوده و توسط یک غشا نیمه نفوذپذیر که به صورت انتخابی است، فقط مهاجرت یون‌های سدیم از آند به محفظه کاتد را امکان‌پذیر می‌سازد. سلول‌های غشایی نیز 32 درصد محلول سود را تولید کرده، که از طریق تبخیر تا 50 درصد متمرکز می‌شود.

محلول سود زیتون چیست؟

یکی از روش‌های مؤثر در گرفتن تلخی زیتون، استفاده از آب و نمک یا سود زیتون است. از این روش‌ها برای تهیۀ انواع زیتون شور و ترش استفاده می‌کنند. یکی از مؤثرترین روش‌های تولید زیتون در مقدار انبوه استفاده از سود پرک است.

برای استفاده از این محلول ابتدا بسته به میزان زیتون مقداری آب ولرم، حدود نیم گالن، را در یک ظرف مناسب ریخته و ¾ پیمانه را محلول سود بریزید و توسط یک چوب بلند آن را خوب هم بزنید تا محلول هیدروکسید سدیم به وجود آید. سپس آن را به ظرف حاوی زیتون خود اضافه کنید. بعد از سپری شدن 8 ساعت آب را خالی کرده و دوباره ¾ پیمانه سود مایع را در نیم گالن آب ولرم ریخته و حل نمایید و به ظرف زیتون اضافه کنید. این کار را باید دو بار در روز به مدت 3 روز انجام دهید تا زیتون‌ها به رنگ سبز تیره دربیایند.

محلول سود چیست؟
سود سوز آور زیتون

مصارف محلول سود چیست؟

امروزه از هیدروکسید سدیم در صنایع گوناگون استفاده می‌کنند و خرید و فروش آن در دنیا به صورت یک تجارت گسترده رواج دارد. در ادامه موارد استفاده و صنایع مطرحی که از این ترکیب استفاده می‌کنند را نام برده‌ایم. این صنایع عبارتند از:

  • خنثی‌سازی اسید و باطری‌سازی
  • صنایع نظامی
  • صنایع رنگرزی، چرم و نساجی
  • تولید کارتن و کاغذ
  • صنایع نفت، گاز و پتروشیمی
  • صنعت پلیمر و PET
  • سود برای شست‌وشو، الکل‌سازی، آرایشی و بهداشتی و داروسازی
  • صنایع تولید شیشه، روی، آلومینیوم، گالوانیزه و آبکاری
  • صنایع غذایی، شیر، کنسروسازی و تولید زیتون

مقاله پیشنهادی: کاربرد سود مایع

محلول سود چیست؟
سود سوز آور

کاربرد سود کاستیک پرک را بشناسید!

سود پرک، یک ماده به رنگ سفید و بی‌بو است که شکل ظاهری آن پرک یا گرانوله شده است. این ماده، به آسانی رطوبت هوا را جذب می‌کند. به همین جهت، در زمان انتقال آن، باید در پوشش‌های حفاظتی مناسب قرار گیرد.

کاربردهای سود کاستیک پرک در صنعت بسیار فراوان است. که در ادامۀ پرسش محلول سود چیست؟ به برترین کاربردهای سود کاستیک پرک خواهیم پرداخت.

10 مورد از برترین کاربرد سود کاستیک پرک

  1. صنایع رنگرزی؛
  2. تولید کارتن و کاغذ؛
  3. صنایع چرم و نساجی؛
  4. صنایع نفت و گاز و پتروشیمی؛
  5. خنثی‌سازی اسید و باطری‌سازی؛
  6. چربی‌گیرها و سایر صنایع وابسته؛
  7. صنایع غذایی مثل: کارخانه روغن، قند و شکر، شیر، نوشابه‌سازی؛
  8. صنایع نظامی؛
  9. در صنعت داروسازی و الکل‌سازی؛
  10. خرید و قیمت سود سوزآور.

 

کلام پایانی

لازم به ذکر است که این محلول بسیار خورنده بوده و تنها قطره‌ای از آن می‌تواند به راحتی پروتئین‌ها و چربی‌ها را در بافت زنده توسط هیدرولیز آمید و هیدرولیز اسید تجزیه کند. این نوع فرایند، ممکن است موجب کوری دائم بعد از تماس با چشم و موجب سوختگی شیمیایی شود. به همین جهت، در هنگام کار با آن، بایستی حتماً نکات ایمنی را رعایت کنید.

ما در این مقاله، شما را با کاربردهای سود کاستیک پرک در صنعت آشنا ساخته وبه پرسش هیدروکسید سدیم یا محلول سود چیست؟ مصارف محلول سود چیست؟ و… پاسخ دادیم. شما برای خرید سود مایع یا اطلاع از قیمت هیدروکسید سدیم می‌توانید به وبسایت کسری پلیمر مراجعه کنید.

منبع: chlorpars.com

سوالات متداول شما:

1) محلول سود اسید است یا باز؟

محلول سود یا همان سدیم هیدروکسید، یک محلول باز با فرمول شیمیایی NaOH می باشد.

2) سود سوز آور زیتون چیست؟

یکی از روش های رایج، برای گرفتن تلخی زیتون، استفاده از سود سوز آور یا همان سدیم هیدروکسید می باشد.