تفاوت پلی آمید 6 و 66 : به طور کلی پلی آمیدها به صورت الیاف مصنوعی در سال 1935 وارد بازار شدند. انواع پلی آمید شامل پلی آمید 12، پلی امید 11 و پلی آمید 66 و 6 می شود. این نوع پلیمرها اغلب به صورت گرانول شیری رنگ بوده که توسط دستگاه های تزریق فشاری، دمشی و اکسترودر شکل داده می شود و در بازار عرضه می شود.

پلی آمید pa با نام نایلون شناخته می شوند که دارای زنجیره منظم بوده و به همین خاطر دارای بلورینگی بالایی است. آن ها از گروه های آمینی و اسیدی تشکیل شده اند. در ادامه از سایت ایران کایسا شما را با ساختار نایلون 66 و 6 آشنا کرده و به تفاوت و کاربردهای آن می پردازیم.

مشخصات و ساختار پلی آمید 6

پلی آمید 6 به وسیله پلیمریزاسیون ذوب یا اسید آمینئوکاپروئیک سنتز می شود. این نوع یکی از مهم ترین نایلون های مونودیک است که قابلیت جذب رطوبت را داشته و دمای انتقال شیشه ای آن با افزایش رطوبت کاهش می دهد.

ترکیب مولکولی زیگ زاگ و حالت ضد موازی زنجیره های آن منجر به پیوند بیشتر هیدروژن بین گروه های آمید می شود. خواص کششی نایلون 6 با افزایش رطوبت، کاهش پیدا می کند ولی می توان مقاومت ذرات الیاف را با ذوب و کشیدن گرم الیاف بهبود داد. در ضمن به این نوع پلی آمید ضربه پذیر می گویند.

مشخصات و ساختار نایلون 66

این نوع یک نایلون دیادیک بوده که توسط پلیمریزاسیون ذئب در دمای بالا از اسید چربی و هگزامتیلن دی آمین تولید می شود. از مزایای این نوع می توان به داشتن خوصا متعادل و قیمت پایین آن اشاره کرد که یکی از نایلون های مهم و پرکاربرد در جهان است. پلی آمید 66 نیز دارای ترکیب زنجیره زیگ زاگ بوده که موجب پیوندهای هیدروژن درون مولکولی می شود. البته لازم به ذکر است که به دلیل وجود فیبرهای شیشه ای موجود در آن، دارای سختی بالای است.

تفاوت ساختار نایلون 66 و 6

تفاوت پلی آمید 6 و 66 چیست؟

به طور کلی از ویژگی های مهم تمامی نایلون ها وزن سبک و استحکام بالای آن هاست. همچنین دارای مقاومت سایشی بالا و در برابر چروک مقاوم هستند. تفاوت نایلون 6 و 66 نیز در ساختار آن هاست. پلی آمید 6 یک monodic بوده که از اسید کاپرولاکتام به وجود می آید و پلی آمید 66 یک diadic است. با توجه به این تفاوت ساختاری، نایلون 6 دارای مقاومت بیشتری در برابر ضربه بوده و دمای ذوب کریستالی آن 225 در جه سانتی گراد است. اما نایلون 66 دارای مقاومت کششی بالاتری بوده و دمای ذوب کریستالی آن 265 درجه سانتی گراد بوده؛ اما مانند پلی امید 6 قابل بازیافت نیست. در جدول زیر بهتر به تفاوت این دو پرداخته ایم.

مشخصات پلی آمید 6 پلی آمید 66
کاربرد الیاف، ترموپلاستیک ها الیاف، ترموپلاستیک ها
مونومرها کاپرولاکتام  اسید آدیپیک و هگزاماتیلن دیامین
بسپارش پلیمریزاسیون دهانه حلقه  پلیمریزاسیون میعانات کاتالیز شده با اسید
مرفولوژی  بسیار متبلور بسیار متبلور
دمای ذوب  215oC 260oC
دمای انتقال شیشه  40oC 50oC

روش تشخیص نایلون 6 از نایلون 66

یکی از بهترین آزمون ها در حال حاضر، سوختن نایلون است. در این آز مایش حدود 2 تا 3 گرم پارچه یا نخ خالص را انتخاب کرده و در مجاورت چراغ آزمایشگاهی آن را می سوزانیم. نایلون ها بعد از شعله ور شدن بوی کرفش مانند می دهند و ذوب شده و می سوزند. اگر خاکستر باقی مانده از آن شبیه پودر سیاه رنگ باشد، پلی آمید 6 بوده که به آن پودر پلی آمید می گویند. ولی اگر خاکستر باقی مانده شبیه ماده ای سخت سیاه رنگ باشد نمونه ای از نایلون 66 می باشد.

کاربرد پلی آمید 66 چیست؟

این نوع نایلن به صورت الیاف کوتاه نیز تولید می شود که با ترکیب الیاف طبیعی با پشم و پنبه مورد استفاده قرار می گیرد. از این نوع الیاف به جای پلی استر استفاده می کنند که دارای مزیت های چون مقاومت بالا، جذب رطوبت نسبتا بالا، الاستیسیته خوب و شارژ الکتریسیته ساکن پایین هستند. در ادامه کاربردهای آن را در صنایع گوناگون می گوییم.

  • ساخت قطعات مهندسی
  • تولید الیاف نساجی
  • ساخت یاتاقان، چرخ دنده و بلبرینگ
  • تولید پوشش برای سیم های برق به دلیل عایق عالی در برابر حرارت و مقاومت در برابر سایش
  • تولید لباس های ورزشی، نظامی، جوراب های معمولی، لباس های طبی، لباس های رو و انواع کشباف به دلیل داشتن خاصیت ارتجاعی

کاربردهای نایلون 6 و 66

کاربرد نایلون 6 چیست؟

این نوع پلی آمید pa دارای ساختار خطی خوب و تولید الیاف مناسب در حجم بالای است که در زمینه های نساجی و غیر آن استفاده می شوند. از این نوع در زمینه های که نیاز به استحکام بالا، سفتی و سختی زیاد و مقاومت در برابرسایش و فرسودگی است، استفاده می شود. کاربردهای الیاف کوتاه و لند پلی امید 6 شامل موارد زیر است:

  1. فیلامنت های نایلون 6: تولید جوراب زنانه، انواع توری پرده ای و رومیزی
  2. الیاف کوتاه و بلند در مخلوط با الیاف پنبه و پشم: برای بافت پارچه های پیراهنی، لباس رو، کت و شلوار، لباس های زیر و …

در این مطلب شما را با انواع پلی آمید که شامل پلی آمید 11، پلی آمید 12 و … می شود آشنا کردیم. در ضمن در مورد تفاوت پلی آمید 6 و 66 و معرفی مشخصات ساختار نایلون 66 پرداختیم. شما برای اطلاه از قیمت مواد پلی آمید می توانید به سایت ایران کایسا مراجعه کنید.